SATELITY
Nowa generacja satelitów zasili konstelację Inmarsat
Koncern Airbus pomoże zrealizować firmie Inmarsat zamysł włączenia do swoich zasobów orbitalnych trzech zaawansowanych satelitów o wysokiej przepustowości i otwartej architekturze. Instrumenty Global Xpress 7, 8 i 9 będą oparte na projekcie nowej linii zestandaryzowanych i w pełni rekonfigurowalnych satelitów Airbus OneSat. Założeniem przyświecającym stworzeniu OneSat była m.in. redukcji kosztów produkcji i skrócenie czasu dostawy gotowego urządzenia do operatora.
Firma Inmarsat, jeden z głównych światowych dostawców mobilnych rozwiązań z zakresu globalnej łączności satelitarnej, zawarła z koncernem Airbus kontrakt na zaprojektowanie i zbudowanie inauguracyjnej serii satelitów nowej generacji działających w paśmie Ka. Dostawa ma obejmować trzy instrumenty, zadeklarowane kolejno jako Global Xpress 7, 8 i 9. Wskazane satelity będą pierwszymi opartymi na nowej linii produktów OneSat spółki Airbus. Ich cechą charakterystyczną ma być pełna programowalna zdolność rekonfiguracji systemu na orbicie.
Platforma Airbus OneSat opiera się na zestandaryzowanym, modułowym podejściu do projektowania i produkcji, co ma z założenia pozwolić na szybsze realizowanie dostaw niż w przypadku dotychczas zamawianych satelitów telekomunikacyjnych. Trzy nowe satelity GX, wyposażone w procesor i aktywne anteny, będą oferowały możliwość dostosowania swojego zasięgu i częstotliwości oddziaływania, a także przepustowości w czasie rzeczywistym, zgodnie z wymogami szerokopasmowej łączności HTS (High Throughput) dla rynku urządzeń mobilnych.
Wprowadzamy linię produktów OneSat dla naszego klienta Inmarsat, po sukcesach zbudowanych przez Airbusa satelitów Inmarsat-4 i Alphasat, a także Inmarsat-6, którego budowa właśnie trwa. Ta najnowsza umowa stanowi kontynuację długotrwałej innowacyjnej relacji pomiędzy Airbusem a Inmarsat. OneSat jest naprawdę przełomowym produktem, zarówno pod względem produkcji, jak i eksploatacji, co pozwala Airbusowi zaoferować naszemu klientowi rozwiązanie pozwalające na obniżenie kosztów i skrócenie czasu wyniesienia na orbitę.
Zgodnie z zakładanymi terminami realizacji przedmiotowego zamówienia, kolejne instrumenty serii GX 7-9 powinny startować na orbitę w terminach nie dalszych niż 18 miesięcy od momentu rozpoczęcia prac. Wszystkie trzy z dotychczas zamówionych obiektów miałyby znaleźć się na orbicie jeszcze przed końcem 2023 roku.
Źródło: Airbus / opracowanie: MK