Reklama

SATELITY

Radarowy satelita Sentinel-1C po teście rozkładania anteny

Fot. Airbus/Mathias Pikelj [airbus.com]
Fot. Airbus/Mathias Pikelj [airbus.com]

Pokaźna antena SAR (radaru o syntetycznej aperturze) satelity Sentinel-1C, przyszłego składnika europejskiego systemu obserwacji Ziemi Copernicus, przeszła specjalny test pierwszego rozłożenia w warunkach symulujących mikrograwitację. Podejście przeprowadzono w niemieckich zakładach koncernu Airbus w Friedrichshafen. Próbę oceniono jako udaną.

Antena satelity Sentinel-1C liczy sobie blisko 12,3 m szerokości i posiada masę 860 kg. Zamocowana na specjalnym urządzeniu symulującym warunki mikrograwitacji, została pierwszy raz i z sukcesem rozwinięta na pełnej swojej długości w Centrum Zintegrowanych Technologii Airbusa w Friedrichshafen (Niemcy).

Sentinel-1C to trzeci z serii satelitów radarowych europejskiej konstelacji obserwacji Ziemi. Posłuży do zapewnia ciągłości zbierania danych dla wielu usług oferowanych w unijnym programie Copernicus, finansowanym przez Unię Europejską i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Wyposażony w radiolokator SAR (pasma C) dostarczać będzie zobrazowania radarowe całej powierzchni Ziemi. Głównym wykonawcą Sentinela-1C i jego bliźniaka, Sentinela-1 D, jest firma Thales Alenia Space. Za dostawę obu radarów odpowiada z kolei Airbus Defence and Space.

Pozyskane przez instrument Sentinel zobrazowania radarowe będą wykorzystywane w wielu obszarach obserwacji Ziemi, w tym do:

  • monitorowania skupisk lodu na morzach wokół Arktyki, rutynowego mapowania pokrywy lodowej mórz i obserwacji środowiska morskiego,
  • monitorowania powierzchni lądu pod kątem zagrożeń związanych z ruchami tektonicznymi skorupy ziemskiej oraz w sytuacjach wymagających udzielenia pomocy humanitarnej i monitorowania katastrof,
  • mapowania lasów oraz terenów zurbanizowanych,
  • gospodarowania zasobami wodnymi i rolnymi.

Antena radiolokatora składa się z panelu środkowego, który zostanie przymocowany do platformy satelitarnej oraz dwóch rozkładanych skrzydeł, z których każde ma po dwa panele. Test anteny po rozłożeniu polegał na sprawdzeniu prawidłowości rozwinięcia obu skrzydeł i pomiarze płaskości anteny, co jest wyznacznikiem przyszłej jakości obrazu SAR.

Kolejnym krokiem w serii testów akceptacyjnych przyrządu SAR (kompletna antena wraz z podsystemem elektronicznym, zbudowanym przez Airbus Portsmouth w Wielkiej Brytanii) będzie cykl prób funkcjonalnych i wydajnościowych, planowany na koniec października 2020 roku. Ponadto przed wysłaniem przyrządu do Thales Alenia Space w celu integracji z platformą nośną sprawdzianowi podlegać będzie charakterystyka częstotliwości radiowej anteny.

Satelita Copernicus Sentinel-1C ma zostać wyniesiony na orbitę wokółziemską w 2022 roku.

Reklama
Reklama

Komentarze