Reklama
  • Wiadomości

Thales Alenia Space i Inmarsat zmodernizują system zarządzania ruchem powietrznym nad Europą

Thales Alenia Space oraz Inmarsat, wiodący dostawca mobilnej łączności satelitarnej będą rozwijać wraz z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) projekt Iris, który ma usprawnić zarządzanie ruchem lotniczym w Europie.

Fot. Inmarsat via Twitter
Fot. Inmarsat via Twitter

Nowy system będzie wspierać program SESAR (Single European Skies ATM Research). Wprowadzone innowacje pozwolą na wydajniejsze zarządzanie ruchem lotniczym. Ciągła wymiana informacji na temat pozycji samolotów i punktów nawigacyjnych umożliwi pilotom oraz kontrolerom ruchu lotniczego planować optymalne trasy lotu. Przełoży się to na oszczędność paliwa, zmniejszoną emisję CO2, skrócenie czasu lotu i punktualność linii lotniczych.

System oparty jest na nowej platformie SB-S firmy Inmarsat, która jest już wdrażana przez linie lotnicze. Rozwiązania Iris zwolnią również miejsce na łączach radiowych VHF. Nowa technologia jest oparta na protokole IP. Budowa i testowanie innowacyjnego systemu potrwa 36 miesięcy. Thales Alenia Space skoncentruje się na przygotowaniu systemu Iris FOC (Full Operational Capability). Zajmie się projektowaniem segmentów kosmicznych i określi dalszy plan działań. Ponadto Thales Alenia Space będzie budować inżynierię systemów związanych m.in. z wydajnością i bezpieczeństwem programu.

Iris to system komunikacji satelitarnej przeznaczony do zarządzania ruchem lotniczym ATM (Air Traffic Management) programu ARTES (Advanced Research in Telecommunications Systems) prowadzony przez ESA. Jest on realizowany w ścisłej współpracy z programem SESAR uruchomionego w 2006 r. przez Eurocontrol i Komisję Europejską. Iris realizuje główne założenia planu SESAR dotyczącego modernizacji zarządzania ruchem lotniczym w całej Europie.

Do 2021 r. system Iris ma zapewnić komunikację ziemia-powietrze i wprowadzić rozwiązania, które pozwolą określić pozycję samolotu w 4 wymiarach: szerokości, długości, wysokości i czasie. Umożliwi to precyzyjne śledzenie lotów i wydajne zarządzanie ruchem. Do 2028 r. Iris umożliwi pełne zarządzanie trajektorią lotów 4D w przestrzeni powietrznej na całym świecie, a technologia transferu danych będzie głównym środkiem komunikacji między kontrolerami a pilotami.

Zobacz również

Reklama
Reklama