Systemy Nośne
Silniki dla górnego stopnia rakiety Vulcan dostarczy Aerojet Rocketdyne
Koncern United Launch Alliance poinformował o wyborze wykonawcy systemu napędowego dla członu Centaur, górnego stopnia swojej przyszłej rakiety nośnej Vulcan. Producentem silników dla tego pojazdu będzie firma Aerojet Rocketdyne. Obydwa przedsiębiorstwa szeroko współpracowały w przeszłości i zamierzają kooperować także w przyszłości.
O wyborze Aerojet Rocketdyne (AR) na partnera kierownictwo United Launch Alliance poinformowało w piątek 11 maja br. Centaur, górny stopień rakiety Vulcan, będzie więc napędzany silnikiem RL10 od AR. To silnik na ciekły wodór z ciekłym tlenem w roli utleniacza.
Jednostki napędowe z rodziny RL10 są wykorzystywane już od prawie sześciu dekad. W kosmos poleciało ich ponad 450 sztuk.
ULA i Aerojet Rocketdyne mają długą i udaną historię, która rozpoczęła się wraz z pierwszymi lotami naszych rakiet Atlas i Delta w latach 60-tych. Nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni z wyboru sprawdzonego i niezawodnego RL10 do napędzania naszego górnego stopnia Vulcan Centaur.
O wyborze tego wykonawcy zdecydowała przystępna cena i zaproponowany korzystny harmonogram dostaw jednostek napędowych. Umowa obejmuje dostawy silników dla górnych stopni pojazdów ULA przez okres 10 lat. Silniki od Aerojet Rocketdyne będą dostarczane zarówno dla stopni Centaur, wykorzystywanych w pierwszych lotach Vulcana, jak i dla nowszych członów ACES (Advanced Cryogenic Evolved Stage), które w perspektywie kilku lat zastąpią Centaura.
Umowa o współpracy ULA i AR obejmuje także zobowiązanie obu koncernów do wspólnej pracy nad nową wersją silnika RL10, czyli RL10C-X. Ta przyszła nowoczesna konstrukcja ma się cechować większą niezawodnością i lepszą jakością. W produkcji RL10C-X wykorzystywana będzie w większym stopniu technika druku 3d, co ma zmniejszyć jednostkowy koszt wytwarzania nowej jednostki napędowej.
Wybór RL10 dla Vulcan Centaur oznacza, że ULA i Aerojet Rocketdyne będą kontynuować współpracę, aby przedłużyć nasze pasmo sukcesów na przyszłe misje.
Nie było to oficjalnie powiedziane, ale wiele wskazuje na to, że w rywalizacji o zapewnienie silników dla stopnia Centaur AR pokonało Blue Origin, które to przedsiębiorstwo proponowało dla tego zastosowania swój silnik BE-3U. Wciąż nie wiadomo natomiast, które z tych dwóch konkurujących przedsiębiorstw będzie ostatecznie dostawcą systemów napędowych dla dolnego stopnia rakiety Vulcan – czy Aerojet Rocketdyne ze swoim silnikiem AR1, czy Blue Origin z BE-4.
Pierwszy lot rakiety nośnej ULA Vulcan nastąpi najwcześniej w 2020 r.