PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Skaner Defence24. Magadzio, Airbus w Polsce: "Chcemy uczestniczyć w procesach modernizacyjnych polskich sił zbrojnych"
SKANER Defence24: Gościem nowego odcinka był Sebastian Magadzio, prezes Airbus Group Polska, który mówił o obecności koncernu podczas tegorocznej edycji XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, oferty firmy dla polskich sił zbrojnych, a także o procesie transformacji grupy Airbus.
„Mówimy tutaj o szerokiej palecie produktów, związanych z obronnością i z technologiami kosmicznymi. Bo mamy tu na myśli samoloty transportowe, samoloty specjalne, samoloty do tankowania w powietrzu, systemy kosmiczne związane zarówno z wynoszeniem satelitów, jak i ich obsługą oraz dalszym operowaniem” – mówił o prezentowanej podczas tegorocznej edycji kieleckich targów ofercie konsorcjum Sebastian Magadzio.
Jak zaznaczył prezes Airbus Group Polska, międzynarodowy koncern uważnie obserwuje rozwój polskiego rynku i chce uczestniczyć w procesach modernizacyjnych polskich sił zbrojnych. Stąd obecność firmy na największych targach zbrojeniowych w Polsce – kieleckim MSPO.
Z tego względu zdecydowaliśmy się na eksponowanie w tym roku zarówno samolotów transportowych, samolotów tankowania w powietrzu, a także mając na względzie ambitne plany związane z rozwojem technologii kosmicznych w Polsce, promujemy także nasze systemy satelitarne.
Samoloty specjalne, tankowce i Orliki
Sebastian Magadzio podkreślił również, że koncern Airbus jest zainteresowany realizowanymi przez polski resort obrony programami „Rybitwa” (pozyskanie 3 morskich samolotów patrolowo-rozpoznawczych z możliwością zwalczania okrętów ) i „Płomykówka” (pozyskanie 3 samolotów prowadzenia kompleksowego rozpoznania z powietrza). Jak wspomniał, polskie siły powietrzne z powodzeniem korzystają już z produkowanych przez koncern maszyn C-295 (16 samolotów). Szczegóły na temat oferty Airbusa w ramach obu wspomnianych programów nie mogą być jednak ujawnione, ze względu na bardzo wczesny etap ich realizacji oraz sam charakter postępowania.
Co więcej, Airbus jest także gotowy dostarczyć Polsce samoloty do tankowania w powietrzu. Zgodnie z propozycją koncernu mogą to być maszyny A330 MRTT, bazujące na samolocie pasażerskim modelu Airbus 330-200. Jak podkreśla prezes Airbus Group Polska, części do tego płatowca produkowane są także w zakładach na Okęciu, gdzie powstają zarówno wiązki elektryczne, jak i elementy statecznika. Sebastian Magadzio potwierdził również, że koncern bierze udział w toczącym się w resorcie obrony badaniu rynku.
„Pierwszych 16 maszyn zostało zmodernizowanych kilkanaście lat temu. Liczymy na to, że kolejnych 12 maszyn w najbliższym czasie także będzie modernizowanych na potrzeby polskich sił powietrznych” – podkreślił prezes Magadzio w rozmowie dot. samolotu szkolno-treningowego PZL-130 Orlik. Najnowsza modernizacja wspomnianych maszyn – TC-2 – związana jest z wymianą silnika i całej awioniki oraz zmiany profilu skrzydła. Airbus liczy również na eksport powstałej w Polsce maszyny PZL-130 Orlik, który – według prezesa – ma szansę trafić do Hiszpanii oraz Francji.
Airbus na polskim rynku kosmicznym
Europejski koncern jest również zainteresowany polskim programem satelitarnym, który docelowo ma dać siłom zbrojnym dostęp do własnych satelitów optoelektronicznych.
Proponujemy Polsce szeroko zakrojoną współpracę, związaną z rozwojem własnego satelity obserwacji Ziemi. Dla (osiągnięcia – przyp. red.) tego też celu postanowiliśmy zainwestować i stworzyć pomieszczenie sterylne, tzw. clean room, do produkcji elementów satelitów na potrzeby przyszłych programów. Współpracujemy także i rozmawiamy z przedstawicielami polskiego przemysłu obronnego w kwestii ich udziału w programie satelitarnym.
Jak dodaje prezes Airbus Group Polska, ważnym elementem jest również chęć przekazania przez francuski koncern niezbędnej technologii, która trafiłaby do współpracujących z koncernem polskich podmiotów. Sebastian Magadzio podkreśla jednak, że przemysł kosmiczny w Polsce dopiero się rozwija. W jego opinii istnieją jednak takie obszary, w których Polacy posiadają pewne kompetencje, a sam Airbus jest gotowy z nich „korzystać”.
Prezes poinformował również, że w kraju powstaje tzw. kampus Airbusa, gdzie firma koncentrować będzie wszystkie swoje działania. Powstaje on na terenie warszawskich zakładów PZL Warszawa-Okęcie, gdzie znajdzie się biuro przedstawicielskie koncernu, a prowadzone będą na jego terenie prace Airbus Defence & Space związane z produkcja struktur lotniczych, wiązek elektrycznych, a także w dziedzinie technologii kosmicznych, bazując na zbudowanym w zeszłym roku „clean roomie”.