Polska
Kosmiczne panele na InfoShare 2016
W dniach 18-20 maja br. odbywa się wiodąca konferencja technologiczna w Europie Środkowo-Wschodniej - infoShare 2016. W pierwszy dzień wydarzenia odbyły się dwa panele poświęcone sektorowi kosmicznemu prezentujące m.in. konkurs Galileo Masters 2016, którego polskiej edycji patronem medialnym jest portal Space24, a także innowacyjny akcelerator sektora kosmicznego Space3.ac.
Na scenie inspiracji, czyli największym forum tegorocznego infoShare, w dniu 18 maja br. odbyła się prelekcja na temat sektora kosmicznego, w której wziął udział dr Krzysztof Kanawka z Blue Dot Solutions/Kosmonauta.net, prof. Marek Moszyński z Polskiej Agencji Kosmicznej oraz Justyna Redelkiewicz-Musiał z GSA (Europejski Organ Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej). Reprezentanta GSA rozwiała wątpliwości, czy jest sens, aby Europa budowała własny system Galileo, skoro możemy korzystać z amerykańskiego GPS. Jak powiedziała Justyna Redelkiewicz, już niedługo system GPS nie będzie wystarczający, dlatego jest potrzeba posiadania odrębnego systemu, który zwiększy precyzję. Uczestnicy konferencji usłyszeli przy tym zapewnienie, że na jesieni europejski system Galileo będzie już dostępny. Podczas wykładu zaprezentowano również najważniejsze trendy związane z nawigacja satelitarną, którymi będą: Smart Mobility, Big Data, rozszerzona rzeczywistość oraz internet rzeczy (IoT).
Dr Krzysztof Kanawka zaznaczył, że sektor kosmiczny to nie tylko budowa rakiet, ale liczą się również rozwiązania biznesowe i zarabianie na nich. Zwrócił także uwagę na silny związek między ICT a sektorem kosmicznym. Prezes Blue Dot Solutions przedstawił aktywności związane ze wsparciem branży kosmicznej, które aktualnie są w Polsce prowadzone. Zwrócił uwagę na rolę POSITION, projektu który trwa od zeszłego roku i ma na celu wsparcie 10 najlepszych polskich projektów wykorzystujących technologie kosmiczne.
Na scenie start-upowej natomiast odbył się wykład zatytułowany Jak rozpocząć przygodę w sektorze kosmicznym? Do udziału w prelekcji został zaproszony dr Krzysztof Kanawka z Blue Dot Solutions, Łukasz Wilczyński z Planet PR i Rainer Horn z niemieckiej firmy Space.tec. Na spotkaniu szczegółowo przedstawiono jakie możliwości stoją przed osobami, które posiadają pomysł na kosmiczny biznes. Pierwszym krokiem jest zazwyczaj udział w 24-godzinnych hacatonach, czy weekendowych warsztatach typu Startup Weekend Space. Jak mówili goście InfoShare 2016 na tego typu wydarzeniach można wstępnie zweryfikować swój pomysł. Obecność osób o podobnych zainteresowaniach umożliwia zbudowanie zespołu, a udział mentorów pomaga weryfikować pomysł i podjąć decyzję o akceptacji projektu bądź jego modyfikacji.
Następnym możliwym krokiem jest udział w konkursach takich jak Galileo Masters (European Satellite Navigation Competition), na najlepsze wykorzystanie nawigacji satelitarnej w aplikacji, produkcie czy usłudze. Zgłoszenia składane są przez stronę www.esnc.eu, co roku do 30 czerwca. Galileo Masters pozwala na zweryfikowanie pomysłu przez polskich i zagranicznych ekspertów pod kątem biznesowym, technicznym i prawnym. Udział w konkursie jest atrakcyjny nie tylko ze względu na nagrody finansowe (20 tys. euro dla głównego zwycięzcy), ale także na szereg pozostałych możliwości dla uczestników takich jak staże w firmach z sektora, kontakty biznesowe, wsparcie rozwoju pomysłów. Patronem medialnym tegorocznej polskiej edycji konkursu jest portal Space24.
Oglądaj: Prezes Creotech: Galileo Masters ma pobudzić aktywność wśród młodych [Space24.pl TV]
W tym roku po raz pierwszy w naszym kraju, pomysły zgłaszane do konkursów Galileo Masters, Copernicus Masters, a także pozostałe koncepcje związane z nawigacją satelitarną, obserwacjami Ziemi, telekomunikacją, mają także szansę na wsparcie w wejściu na rynek. Pomoc ta będzie udzielana poprzez udział w intensywnym 6-tygodniowym programie akceleracyjnym Space3ac. Akceleracja odbywać się będzie w Gdańsku, a jej uczestnicy mogą liczyć na wsparcie od strony biznesowej i technologicznej. Finałem pierwszego naboru do Space3ac, będzie tzw. Demo Day, czyli prezentacja pomysłów z sektora kosmicznego przez grupą polskich i międzynarodowych inwestorów. Będzie to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce. Inwestorzy chcą przeznaczyć minimum 2 mln zł na projekty z tej branży, a zwycięzca programu akceleracyjnego dodatkowo ma otrzymać 50 tys. zł na prace badawczo- rozwojowe. Aby zgłosić się do Space3.ac należy przesłać aplikację do 20 czerwca przez stronę www.space3.ac.
Oglądaj: Drewczyński: zastosowania biznesowe dla rozwiązań sektora kosmicznego [Space24.pl TV]