Reklama

Choć system SpaceDataHighway, czyli rodzaj wysokowydajnej satelitarnej sieci przekaźnikowej, osiągnął swą operacyjność na orbicie jeszcze w listopadzie 2016 roku, do teraz kontynuowana jest jego postępująca rozbudowa. W poszukiwaniu nowych dróg rozwoju technologii koncern Airbus Defence and Space postanowił zwrócić się ku wschodzącym talentom inżynieryjnym - małym przedsiębiorcom, właścicielom start-upów i studentom, zapraszając ich do udziału w konkursie na opracowanie innowacji w zakresie laserowej komunikacji satelitarnej. Rywalizacja będzie toczyła się pod szyldem „Enter the SpaceDataHighway”, a jej zwycięzca otrzyma do 75 tys. euro w postaci dedykowanej inwestycji wdrożeniowej.

Najciekawsze rozwiązania będą miały szansę stać się częścią rozwijanej na bieżąco orbitalnej infostrady. Wyłoniony zwycięski pomysł zostanie na wstępie objęty wsparciem doradczym i eksperckim Airbus Bizlab, firmowego inkubatora wspierającego rozwijanie nowych technologii użytkowych. Przez kolejne pół roku będzie on przygotowywany do wejścia na rynek przy współpracy z inżynierami, doradcami biznesowymi i analitykami rynku przydzielonymi przez Airbusa. Docelowym zamierzeniem będzie stworzenie prototypu rozwiązania i modelu biznesowego przyszłej działalności gospodarczej w oparciu o stworzony produkt.

Airbus
Fot. Airbus Defence and Space / airbusdefenceandspace.com

Satelitarny system laserowej transmisji danych SpaceDataHighway uruchomiono z myślą o znaczącym usprawnieniu przesyłu informacji na orbicie. W jego powstanie zaangażowani byli, oprócz specjalistów z firmy Airbus, również przedstawiciele Europejskiej Agencji Kosmicznej i Komisji Europejskiej. Zgodnie z założeniami twórców, platforma ma oferować nową jakość transmisji danych w przestrzeni kosmicznej, opierając się na konstelacji satelitów przekaźnikowych umiejscowionych na orbicie geostacjonarnej. Wykorzystanie lasera jako medium umożliwia szerokopasmową i bezpieczną transmisję w czasie maksymalnie zbliżonym do rzeczywistego - z transferem na poziomie 1,8 Gb/s.

Jak do tej pory na orbicie znalazł się tylko jeden satelita planowanej konstelacji, EDRS-A. Drugi węzeł przekaźnikowy zostanie uruchomiony w 2017 roku. Airbus Defence and Space zamierza również rozbudować SpaceDataHighway o trzeci instrument satelitarny, EDRS-D, który docelowo ma orbitować nad regionem Azji i Pacyfiku. Stworzony w ten sposób „kosmiczny światłowód” będzie mógł zapewnić niezakłóconą komunikację w zasięgu obu półkul. Już teraz system ma zapewniać znaczne zwiększenie wydajności transferu zobrazowań satelitarnych na użytek zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa żeglugi czy monitoringu środowiska. Jednym z bezpośrednich użytkowych zastosowań satelitarnej infostrady jest wsparcie przesyłu danych z satelitów Sentinel w ramach europejskiego systemu obserwacji Ziemi, Copernicus.

Czytaj też: Airbus otwiera "kosmiczną infostradę"

Reklama
Reklama

Komentarze