SATELITY
Orbital ATK zbuduje drugiego satelitę serwisowego dla Intelsatu
Koncern Orbital ATK zawarł właśnie umowę z operatorem Intelsat na przygotowanie urządzenia, które przedłuży życie kolejnemu satelicie komunikacyjnemu telekomu. Nowy satelita serwisowy będzie nosić oznaczenie Mission Extension Vehicle (MEV-2). Rozpocznie działania w połowie lat 20-tych obecnego stulecia.
Już teraz firma Orbital ATK buduje dla przedsiębiorstwa Intelsat satelitę serwisowego MEV-1. Maszyna ma zostać wystrzelona w przestrzeń kosmiczną jeszcze w 2018 r. Jej zadaniem będzie bezpieczne przechwycenie wiekowego satelity telekomunikacyjnego Intelsat-901. Ten weteran pozostaje w służbie od 18 lat i kończą mu się zapasy paliwa. Po połączeniu się z nim MEV-1 przejmie zadania związane z korygowaniem orbity i kontrolą lotu.
Póki co urządzenie Intelsat-901 warte jest ratowania, ponieważ jego elektronika pozostaje sprawna. Gdyby jednak te podzespoły w najbliższej przyszłości odmówiły posłuszeństwa, wówczas pojazd MEV-1 ściągnie nieczynnego satelitę z orbity geostacjonarnej, odprowadzając go na nieco wyższą orbitę cmentarną. Po sfinalizowaniu tego manewru nic nie stoi na przeszkodzie, by MEV-1 zajął się aktywnie innym satelitą Intelsatu na GEO, któremu akurat będzie się kończyło paliwo.
Nie ujawniono, którym konkretnie satelitą telekomu ma się zająć świeżo zamówiony u firmy Orbital ATK satelita serwisowy MEV-2. Urządzenie to trafi na orbitę około 2025 r.
Wraz z wyniesieniem MEV-2, Orbital ATK będzie kontynuował pionierskie usługi satelitarne w przestrzeni kosmicznej dla operatorów komercyjnych. Zaangażowanie Intelsat w drugi pojazd MEV pokazuje nie tylko zapotrzebowanie rynku na nasze pojazdy serwisowe, ale także zaufanie klienta do naszego produktu.
Satelity serii MEV powstają na zmodyfikowanej platformie GEOStar. Co do zasady okres eksploatacji każdego egzemplarza ma wynosić 15 lat, w trakcie których jedno urządzenie serwisujące będzie mogło obsłużyć wiele wymagających wsparcia satelitów.
W przyszłości firma Orbital ATK chce mieć w przestrzeni kosmicznej całą flotę własnych urządzeń tego typu, zdolnych montować i naprawiać satelity, uzupełniać im paliwo, czy też przenosić je na inne sloty orbitalne.
Koncern intensywnie inwestuje w technologie związane z serwisowaniem satelitów na orbicie, przy współpracy z amerykańskimi agencjami rządowymi. Firma planuje kierować swoją ofertę nie tylko do klientów komercyjnych i NASA, ale także do sił zbrojnych USA.
Czytaj też: Serwisowanie satelitów. Technologia mogąca zrewolucjonizować rynek operatorów satelitarnych [ANALIZA]