Reklama

KOSMONAUTYKA

Rosja: kontrakt na start rakiety Angara z południowokoreańskim satelitą

Rakieta Angara 1.2 w trakcie przygotowań do próbnego lotu - kosmodrom Plesieck. Fot. Rosyjskie Ministerstwo Obrony / mil.ru
Rakieta Angara 1.2 w trakcie przygotowań do próbnego lotu - kosmodrom Plesieck. Fot. Rosyjskie Ministerstwo Obrony / mil.ru

Nowa generacja rosyjskich rakiet kosmicznych Angara wkracza oficjalnie na globalny rynek komercyjnych lotów orbitalnych. Przedmiotem pierwszego zagranicznego zamówienia jest start lekkiego wariantu rakiety nośnej, Angara 1.2  z satelitą Kompsat 6 dla południowokoreańskiego Instytutu Badań Aeronautycznych (KARI). 

Umowa przeprowadzenia pierwszego komercyjnego startu nowej rosyjskiej rakiety nośnej została zawarta 29 lipca br. między jej operatorem, firmą International Launch Services (ILS), a Koreańskim Instytutem Badań Aeronautycznych (Korea Aerospace Research Institute, KARI). Kontrakt obejmuje realizację lotu orbitalnego z użyciem lekkiego wariantu rosyjskiej rakiety nośnej nowej generacji, Angara 1.2. Jej zadaniem będzie wyniesienie w kosmos wielofunkcyjnego satelity Kompsat-6. Misja ma wystartować w 2020 roku z kosmodrom w Plesiecku, położonego 180 km na południe od Archangielska.

Zgodnie ze specyfikacją techniczną rakiety Angara 1.2, jej udźwig powinien wystarczyć do wyniesienia na niską orbitę okołoziemską satelitów o masie nawet do 3,5 tony. Masa południowokoreańskiego instrumentu Kompsat 6 jest natomiast szacowana na 1,7 tony. Koreański satelita ma docelowo znaleźć się nad Ziemią na orbicie heliosynchronicznej.

Zanim jednak to nastąpi, cała generacja rosyjskich pojazdów kosmicznych Angara będzie musiała przejść ostatnie procedury potwierdzające ich gotowość operacyjną. W zaawansowanym stadium przygotowań są aktualnie dwa warianty nowych rakiet nośnych – poza wspomnianą Angarą 1.2, lżejszą wersją z pojedynczym modułem napędowym segmentu głównego, Rosjanie testują również ciężki wariant Angara 5.1, wyposażony w pięciomodułowy pierwszy człon pojazdu. Obie rozwijane wersje rakiety Angara mają już za sobą udane loty próbne. Pierwszy w kolejności był testowy start wersji Angara 1.2, który przeprowadzono w dniu 9 lipca 2014 roku. Próba z użyciem ciężkiej rakiety Angara 5.1L odbyła się krótko potem, 23 grudnia 2014 roku.

Projekt rozwoju rakiet Angara należy od lat do najważniejszych elementów rosyjskiego programu kosmicznego i jest realizowany od 1995 roku. Prace projektowe i konstrukcyjne nad wszystkimi systemami nośnymi z tej rodziny prowadzi rosyjskie Państwowe Produkcyjno-Badawcze Centrum Kosmiczne im. M. Chruniczewa, integralna część federalnego przedsiębiorstwa Roskosmos. Nadrzędnym założeniem całego projektu było od początku stworzenie rakiety kosmicznej o elastycznej, modułowej strukturze – z szerokimi możliwościami rekonfiguracji i dużym zakresem dostępnych wersji użytkowych. Podstawę rozumianej w ten sposób funkcjonalności stanowią dołączane w zależności od potrzeb silniki rakietowe oraz segmenty do przewożenia ładunków na orbitę. Wspomniane rozwiązania konstrukcyjne mają pozwolić na utworzenie kompletnej rodziny lekkich, średnich i ciężkich rakiet nośnych. 

International Launch Services (ILS), globalny operator obsługujący na wyłączność loty rosyjskich rakiet Proton i Angara to firma zarejestrowana w USA, z siedzibą w Reston w stanie Wirginia. Na koncie firmy widnieje, jak dotychczas, udana realizacja 93 komercyjnych misji kosmicznych. Właścicielem większości udziałów w spółce jest rosyjskie państwowe centrum im. Chruniczewa.

Szerzej: Angara - przyszłość rosyjskiego programu kosmicznego

Reklama
Reklama

Komentarze