Satelita programu Copernicus pomaga monitorować linie komunikacyjne

1 marca 2016, 12:34
Sentinel-1A, Ilustracja: ESA
Osuwisko w Lachowicach w woj. małopolskim, Fot. Giraff/Wikipedia, CC BY-SA 3.0

W Wielkiej Brytanii uruchomiona innowacyjną usługę Live Land. Pozwoli ona operatorom sieci transportowych: drogowych i kolejowych na monitorowanie rejonów występowania osuwisk i innych uszkodzeń gruntu. Do tego celu wykorzystywane będą obrazy radarowe pochodzące z satelity Sentinel-1A wystrzelonego na orbitę w ramach europejskiego programu obserwacji Ziemi Copernicus. 

W Wielkiej Brytanii uruchomiono innowacyjną usługę Live Land. Ma  ona pozwolić operatorom sieci transportowych: drogowych i kolejowych na monitorowanie rejonów występowania osuwisk i innych uszkodzeń gruntu, które wpływają na funkcjonowanie szlaków komunikacyjnych. Demonstracyjny projekt uruchomiony pod auspicjami ESA pozwala na ocenę i monitorowanie rejonów, w których mogą występować takie niebezpieczeństwa.

Konsorcjum Live Land kierowane jest przez CGG NPA Satellite Mapping , a innymi instytucjami zaangażowanymi w program są British Geological Survey, the UK’s Met Office i Nottingham Scientific, a finansowany jest z programu Europejskiej Agencji Kosmicznej ARTES Integrated Applications Promotions. Na razie system działa w Szkocji i niektórych rejonach Anglii. Jak podkreślają jednak przedstawiciele Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) jeśli system się sprawdzi będzie mógł w przyszłości zostać zastosowany także w innych krajach europejskich.

Live Land korzysta z obrazów radarowych pochodzących z satelity obserwacji Ziemi Sentinel-1A, który należy do europejskiego programu Copernicus. Dane pochodzące z satelity są porównywane z prognozami pogody, co pozwala oszacować ryzyko wystąpienia osuwiska terenu w pobliżu szlaków transportowych, a także daje możliwość wcześniejszego przygotowania się odpowiednich służb do zakłóceń w transporcie. Obrazy radarowe dostarczane z satelity Sentinel-1A pozwalają na wykrywanie ruchów powierzchni ziemi z dokładnością do pojedynczych centymetrów w powiązaniu z odbiornikami i sensorami nawigacji satelitarnej zamontowanymi w zagrożonych obszarach. W ciągu kolejnych dwóch lat konsorcjum Land Land ma rozwinąć  także dodatkowe produkty bazujące na tym systemie przeznaczone dla dwóch ważnych szkockich operatorów sieci transportowych: Network Rail i Transport Scotland. 

Satelita Sentinel-1A został wystrzelony 3 kwietnia 2014 r., a bliźniaczy satelita Sentinel-1B dołączy do niego w kwietniu br., wspólnie tworząc Europejskie Obserwatorium Radarowe. Konstelacja umożliwi wówczas cotygodniową obserwację wszystkich lądów Ziemi, codzienną obserwację pokrywy lodowej na morzach, europejskich stref przybrzeżnych oraz trasach transportowych, a także ciągłą obserwację otwartego oceanu z wykorzystaniem miniatur falowych. Data dostarczenie na orbitę dwóch kolejnych satelitów systemu -1C i -1D nie została jeszcze potwierdzona.  

 

KomentarzeLiczba komentarzy: 0
No results found.