Reklama

Komunikacja

Szwedzki napęd elektryczny dla satelity Electra

Satelita zbudowany w oparciu o platformę SmallGEO w wersji Electra. Ilustracja: OHB
Satelita zbudowany w oparciu o platformę SmallGEO w wersji Electra. Ilustracja: OHB

Firma OHB mocno angażuje się w produkcję platformy dla niewielkich satelitów geostacjonarnych SmallGEO. W jednym z wariantów urządzenie będzie dostępne z napędem wyłącznie elektrycznym. Silnik dla niego zbuduje szwedzka filia koncernu z Bremy.

Koncepcja SmallGEO powstała w Europie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z niemieckim OHB jak głównym wykonawcą. Platforma SmallGEO ma służyć przede wszystkim transmisji sygnału telewizyjnego, ale może także być wykorzystywana do zapewniania dostępu do internetu czy przekazywania sygnału telefonii komórkowej. Stworzono ją w ramach programu ARTES (Advanced Research in Telecommunications Systems). To długofalowy projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej na rzecz zwiększenia produkcji europejskich satelitów telekomunikacyjnych. W przedsięwzięcie zaangażowana jest również Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR).

SmallGEO to rozwiązanie przeznaczone do montowania ładunków użytecznych o masie od 300 do nawet 650 kg. Okres eksploatacji satelity ma sięgać 15 lat. Energię elektryczną zapewniają mu baterie słoneczne. Cały satelita może osiągać masę do 3500 kg, co lokuje tego typu urządzenie w segmencie mniejszych satelitów komunikacyjnych umieszczanych na orbicie geostacjonarnej.

Komercyjny klient, który decyduje się zamówić satelitę zbudowanego w oparciu o platformę SmallGEO ma do wyboru trzy warianty napędu: tradycjny chemiczny, hybrydowy lub wyłącznie elektryczny. Trzeci z tych wariantów jest tworzony pod nazwą „Electra”.

Zadanie zbudowana mechanizmu napędowego dla Electry, jak również stworzenia oprogramowania odpowiedzialnego za położenie satelity przypadło w udziale firmie OHB Sweden – szwedzkiemu oddziałowi niemieckiej grupy OHB System AG. Dzięki zastosowaniu wyłącznie silników elektrycznych projektanci liczą na istotne zminiejszenie masy satelity, który będzie zabierał na pokład wyraźnie mniejszą ilość paliwa (którym w tym przypadku jest ksenon). Te oszczędności pozwolą klientowi, który wybierze wariant Electra, na zamontowanie na satelicie znacząco większego ładunku użytecznego niż miałoby to miejsce w przypadu tradycyjnego napędu chemicznego. Zwiększy się także poziom dostępnej dla użytkownika satelity energii elektrycznej, zdolność wykonywania manewrów korygujących orbitę urządzenia oraz potencjalny czas jego eksploatacji na orbicie.

Przy tworzeniu mechanizmu napędu elektrycznego dla platformy SmallGEO OHB Sweden współpracuje z wieloma europejskimi partnerami: 440-litrowy zbiornik na ksenon ma dostarczyć MT Aerospace AG z Augsburga, wysokiej jakości elektronikę belgijski oddział Thalesa, zaś 5-kW silnik elektryczny SNECMA/SAFRAN z Francji. Ważne elementy konstrukcyjne wyprodukuje również przedsiębiorstwo RUAG Austria.

Platforma SmallGEO w wersji Electra ma zapewnić koncernowi OHB mocną pozycje w segmencie dostawców satelitów telekomunikacyjnych. Kontrakt dla OHB Sweden na budowę wspomnianych podzespołów dla takiego satelity opiewa na 28,8 mln euro. Pierwszy egzemplarz urządzenia w wariancie Electra powstaje dla operatora satelitarnego SES. Koncepcja Electry wpisuje się w politykę ESA na rzecz czystej przestrzeni kosmicznej.

Czytaj też: Opóźnienia satelitów SmallGEO. OHB dąży do przyśpieszenia produkcji

Reklama

Komentarze

    Reklama