KOSMONAUTYKA
Ważny test Atlasa V już za ULA. Krok ku wożeniu astronautów przez Starlinera
Flagowa rakieta nośna konsorcjum United Launch Alliance, Atlas V, pomyślnie przeszła ważny sprawdzian – Launch Segment Design Certification Review (DCR). To istotny etap na drodze do transportowania astronautów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej pojazdami o amerykańskim rodowodzie. Wynoszone przez Atlasa V załogi będą tam podróżować kapsułami CST-100 Starliner produkcji Boeinga.
Sprawdzian DCR lotnego segmentu rakiety Atlas V odbył się w grudniu 2017 r. na terenie Kennedy Space Center. W czwartek 4 stycznia br. władze ULA zakomunikowały, że wynik okazał się pozytywny dla koncernu. Trwają finalne testy software’u i hardware’u rakiety. Produkcja egzemplarza systemu nośnego w zakładach w Decatur (stan Alabama), przeznaczonego na bezzałogowy test orbitalny Starlinera, postępuje zgodnie z harmonogramem. Górny stopień rakiety, Centaur, przeszedł już próby ciśnieniowe.
Testowy lot kosmiczny pojazdu Starliner bez załogi ma się odbyć w sierpniu 2018 r. Jest szansa, że także próbna misja załogowa kapsuły nastąpi jeszcze przed końcem tego roku. Regularne loty załogowe Boeinga CST-100 Starliner do ISS mogą rozpocząć się w roku 2019.
Do realizacji tych niezwykle ważnych jeśli chodzi o bezpieczeństwo astronautów misji nie bez powodu wybrano rakietę Atlas V. Pojazd ten bowiem, startując już ponad 70 razy, osiągnął jak dotąd stuprocentową skuteczność. Tego rodzaju misje będzie wykonywać Atlas V w konfiguracji 422, z dwoma silnikami napędzającymi górny stopień Centaur.
Załogowe misje Atlasa V z kapsułami Starliner mają się rozpoczynać ze stanowiska Launch Complex 41 w Cape Canaveral Air Force Station. W jednym z budynków na terenie Centrum Kosmicznego J. F. Kennedy’ego trwa obecnie produkcja kilku egzemplarzy Starlinera.