Reklama

PRZEMYSŁ KOSMICZNY

Zielone światło dla Northrop Grumman na przejęcie Orbital ATK

Ilustracja: news.northropgrumman.com
Ilustracja: news.northropgrumman.com

Dnia 5 czerwca władze firmy Northrop Grumman poinformowały, że uzyskały zgodę od Federalnej Komisji Handlu na przejęcie przedsiębiorstwa Orbital ATK. Instytucja postawiła natomiast jeden antymonopolistyczny warunek, dotyczący sprzedaży silników rakietowych. Po połączeniu spółka zamierza w tym roku osiągnąć wartość łącznej sprzedaży na poziomie 30 mld USD.

Federalna Komisja Handlu (U.S. Federal Trade Commission - FTC) wyraziła zgodę na sfinalizowanie przejęcia spółki Orbital ATK. Zgoda Komisji była ostatnim krokiem, niezbędnym do dokonania fuzji, po tym jak zgodziła się na nią zarówno rada dyrektorów, jak i akcjonariusze. Faktyczny transfer własności ma się dokonać w środę 6 czerwca wieczorem, po zamknięciu rynku.

Wartość transakcji opiewa na 9,2 mld USD. Z tego 7,8 mld będzie bezpośrednio przekazane w formie przekazu pieniężnego.

Po przejęciu nazwa Orbital ATK zostanie przemianowana na Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS). NGIS stanie się czwartym segmentem koncernu Northrop Grumman, obok już przezeń posiadanych: Aerospace Systems, Mission Systems i Technology Services.

Wyartykułowanym przez FTC warunkiem zatwierdzenia połączenia było to, że powstała w jego wyniku firma będzie zobowiązana dostarczać silniki rakietowe na stały materiał pędny "na niedyskryminujących zasadach w określonych okolicznościach".

Zapewnienie konkurencji w przemyśle silników rakietowych na stały materiał pędny było kluczowe z punktu widzenia Departamentu Obrony. W tej branży liczą się bowiem dwaj producenci: Orbital ATK i Aerojet Rocketdyne. Siły Powietrzne USA planują wkrótce złożyć zamówienie na nowe strategiczne międzykontynentalne pociski balistyczne, zwane Ground Based Strategic Deterrent. O ten kontrakt od US Air Force będą się najpewniej ubiegać Northrop Grumman i Boeing. Intencją FTC było, aby Orbital ATK i Aerojet Rocketdyne zaopatrywały obu wyżej wymienionych głównych wykonawców. Decyzja FTC wymaga od Northrop Grumman oddzielenia sprzedaży tych silników rakietowych, tak, by na konkurencyjnych warunkach mógł je w razie potrzeby kupować Boeing.

Wchłonięcie Orbital ATK w istotnym stopniu zwiększa kompetencje po stronie Northrop Grumman, co może być szczególnie użyteczne w przypadku realizacji zamówień dla NASA oraz innych zadań, związanych z bezpieczeństwem narodowym USA. Northrop Grumman będzie mógł także łatwiej wejść za sprawą fuzji w segment produkcji małych i średnich satelitów oraz rakiet nośnych. Kierownictwo koncernu liczy, że po tym handlowym połączeniu łączna wartość sprzedaży dla całej grupy w 2018 r. osiągnie 30 mld USD.

Reklama
Reklama

Komentarze