PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Zmiana na stanowisku szefa Airbus Poland
Firma Airbus Poland S.A., będąca spółką zależną Airbus Defence & Space ogłosiła wraz z początkiem grudnia nazwisko swojego nowego prezesa-dyrektora zarządzającego. Ustępującego Hiszpana, Manuela Heredię Ortiza zastąpi na tym stanowisku pochodzący z Niemiec Johannes von Thadden, członek zarządu Airbus Defence & Space, wcześniej pełniący w tym koncernie funkcję dyrektora ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w sektorze kosmicznym (Senior Vice President and Head of Business Growth Space Systems).
Johannes von Thadden - jako nowy prezes zarządu i dyrektor zarządzający Airbus Poland S.A., polskiej spółki zależnej względem Airbus Defence & Space - pokieruje zespołem blisko 800 pracowników w różnych lokalnych ośrodkach. Firma pozostaje jednym z największych w Polsce podmiotów przemysłu lotniczo-kosmicznego, zajmującym się produkcją, obsługą, naprawami i modernizacją samolotów wojskowych oraz produkcją elementów do samolotów cywilnych. Nowy prezes będzie nadzorował m.in. Wydział Usług Lotniczych w Mielcu oraz "wspierał aspiracje polskiej spółki w sektorze kosmicznym" - zadeklarowano w okolicznościowym komunikacie spółki.
Johannes von Thadden pozostaje od lat związany z koncernem Airbus. "Prowadził projekty firmy we Francji i Niemczech, odpowiadał też za rozwijanie biznesu kosmicznego Airbusa na świecie" - objaśniono w treści tego samego komunikatu. "Na nowym stanowisku zamierza wykorzystać bogatą wiedzę o Polsce, którą zdobył jako współprzewodniczący Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej w Warszawie" - czytamy dalej.
Johannes von Thadden jest Niemcem, mówi biegle po angielsku i francusku, komunikuje się też w języku polskim i hiszpańskim. Podkreślone są również relacje osobiste nowego prezesa Airbus Poland, które wiążą się z Polską - jest żonaty z Małgorzatą Ławrowską-Von Thadden.
Na stanowisku w Airbus Poland nowy prezes zastąpi Manuela Heredię Ortiza, który ma objąć niebawem funkcję w Airbus Spain. „Airbus współpracuje z Polską od blisko 20 lat, rozwijając swoje możliwości przemysłowe w Warszawie i włączając polskich partnerów do lokalnego łańcucha dostaw” - zacytowano, powołując się na okolicznościową wypowiedź Johannesa von Thaddena. „Chcemy zwiększać efektywność i kompetencje naszych pracowników oraz wchodzić na nowe rynki, aby rozwijać nasz potencjał w sektorach lotniczym i kosmicznym, tak w Polsce, jak i w działaniach eksportowych” - wybrzmiewa dalej.
Airbus działa w Polsce od 2001 roku, kiedy to nabył fabrykę samolotów PZL Warszawa-Okęcie. Do niedawna firma zatrudniała blisko 900 osób w zakładach w Warszawie, Mielcu i Łodzi. Bieżąca działalność w Polsce obejmuje produkcję elementów kadłubów i wiązek elektrycznych do samolotów pasażerskich i wojskowych, w tym C295, A320, A340. Firma odpowiada również za modernizację i usługi MRO dla floty samolotów PZL-130 Orlik polskich Sił Powietrznych oraz i regionalnej floty samolotów C295. Ponadto grupa prowadzi działalność badawczą i testową w centrum projektowania śmigłowców w Łodzi oraz zajmuje się certyfikowanym szkoleniem pilotów w Mielcu.
Co się tyczy bezpośrednio sektora kosmicznego, w 2010 roku firma Airbus oraz Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk powołały do życia spółkę joint venture - Astri Polska, specjalizującą się w dziedzinach elektroniki, optomechatroniki oraz aplikacji i usług satelitarnych. Firma Astri Polska należy do głównych podmiotów w Polsce pod względem zaangażowania w programy Europejskiej Agencji Kosmicznej. Dostarcza też rozwiązania na zlecenie m.in. Komisji Europejskiej (Europejska Agencja GNSS, Europejska Agencji Środowiska, Horyzont 2020), Banku Światowego czy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Od momentu swojego powstania spółka zaangażowała się w ponad 50 projektów i przedsięwzięć, a swoje kompetencje w firmie rozwijało ponad 250 inżynierów.
Źródło: Airbus
Czytaj też: Airbus poszerzył zaplecze do produkcji satelitów