PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Polska Agencja Kosmiczna pomoże polskim firmom w zdobywaniu zamówień od ESA
Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej deklaruje, że jego organizacja będzie pomagać polskim firmom w zdobywaniu zamówień od Europejskiej Agencji Kosmicznej. Pierwszy z dedykowanych temu celowi programów przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw ma zostać wdrożony lada dzień.
Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej prof. Marek Banaszkiewicz deklaruje, że jego organizacja będzie pomagać polskim firmom w zdobywaniu zamówień na rzecz Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Celem ma być przynajmniej odzyskanie składki w wysokości 30 mln Euro, które rocznie wpłaca Polska na europejskie programy eksploracji kosmosu. Stanowi to ok. 0,9% wynoszącego 3,42 mld budżetu ESA. Ponieważ Polska jest nowym członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej, do której przystąpiła trzy lata temu, może liczyć na pięcioletni program kontraktów, w ramach, którego co najmniej 45% składki ma wrócić do kraju w postaci realizowanych umów.
Pierwszy program, dedykowany temu celowi, ma zostać wdrożony lada dzień. Polska Agencja Kosmiczna będzie pomagać w aplikacjach o projekty Europejskiej Agencji Kosmicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw. W jego ramach agencja zapewni wsparcie eksperckie dla firm, które po raz pierwszy lub drugi startują w konkursach ESA i mają problemy z przygotowaniem odpowiedniej oferty. Polska Agencja Kosmiczna nie stawia przy tym firmom ograniczeń dotyczących tematu wniosków. Mogą to być zarówno technologie kosmiczne, jak i aplikacje. Kolejne programy mają zostać wdrożone w przyszłym roku. Będę one dotyczyć m.in. stworzenia lub ogłoszenia konkursu na kilka studiów wykonalności dotyczących dużych rozwiązań satelitarnych, czy projektów naziemnych wspierających obronność i bezpieczeństwo.
Kolejnym planem Polskiej Agencji Kosmicznej jest wsparcie programu Horyzont 2020, w ramach którego Unia Europejska ma przeznaczyć na badania naukowe i innowacje aż 80 mld Euro do 2020 roku.
(AH)