Reklama

W ramach projektu Niezawodna Wbudowana Infrastruktura Bezprzewodowa (z ang. Dependable Embedded Wireless Infrastructure - DEWI) realizowanego przez Komisję Europejską w ramach programu Artrems, firma SpaceForest z Gdynii opracuje rakietę sondującą o napędzie hybrydowym Candle2. Nazwa rakiety pochodzi od modyfikowanej parafiny, która będzie używana jako paliwo rakiety. Utleniaczem ma być podtlenek azotu. Napęd hybrydowy zaprojektowany przez inżynierów z Pomorza jest przy tym podobny do stosowanego w statku kosmicznym SpaceShipOne firmy Virgin Galactic. Zgodnie z planami, polska rakieta będzie konstrukcją wielokrotnego użytku dzięki zastosowaniu spadochronów. 

Celem projektu Candle2, realizowanego w ramach DEWI, jest zbadanie w próbnej rakiecie możliwości zastąpienia przewodów w sieciach czujników pojazdów kosmicznych transmisją bezprzewodową. Ma to pozwolić na ograniczenie masy systemów wynoszonych w przestrzeń kosmiczną. W przypadku dużych rakiet nośnych, jak np. Ariane 5, oszczędności mogą dotyczyć nawet setek kilogramów całkowitej masy systemu. 

W programie DEWI, realizowanym w ramach programu Artemis Komisji Europejskiej, bierze obecnie udział 58 europejskich firm. Jego celem jest wzmocnienie pozycji europejskiego przemysłu w dziedzinie systemów bezprzewodowych i tworzenia inteligentnego otoczenia. W ramach projektu ma zostać opracowany system sensorów bezprzewodowych i aplikacji zarówno dla biznesu, jak i zwykłych użytkowników. Oprócz rozwiązań infrastrukturalnych, czy przemysłowych jednym z pól, na których mogą się realizować firmy biorące udział w przedsięwzięciu jest także aeronautyka i systemy kosmiczne. SpaceForest pracuje więc nad ograniczeniem masy rakiet nośnych, samolotów, śmigłowców i innych pojazdów latających poprzez zamianę kabli na sensory bezprzewodowe WSN (Wireless Sensor Network) pracujące wraz z Wielokonałowym Telemetrycznym Rejestratorem (MTL) firmy Thales Alenia Space. 

Czytaj więcej: Postawić na niszowe technologie kosmiczne

 



Reklama
Reklama

Komentarze