Reklama

PRZEMYSŁ KOSMICZNY

POLSA wspiera polskie firmy w konkursach ESA [Space24]

For. Ball Aerospace and Technologies Corp. / ballaerospace.com
For. Ball Aerospace and Technologies Corp. / ballaerospace.com

Polska Agencja Kosmiczna zakończyła w styczniu br. realizację drugiej edycji programu „Usługi doradcze dla polskiego przemysłu kosmicznego”. Miał on na celu udzielenie wsparcia przedsiębiorcom zainteresowanym udziałem w konkursach organizowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), zwłaszcza w ramach Polish Industry Incentive Scheme.

W ramach programu „Usługi doradcze dla polskiego przemysłu kosmicznego” Polska Agencja Kosmiczna prowadziła bezpłatne konsultacje merytoryczne dla polskich firm. Przedmiotem konsultacji była analiza potencjału firm i ich dostosowania do planów i zamierzeń technologicznych ESA. Rozpatrywano również zagadnienia dotyczące podstawowych wymogów formalnych, prawnych i finansowych związanych z przygotowaniem aplikacji konkursowej i zgłoszenia do ESA.

Członkostwo Polski w ESA otworzyło przed polskimi przedsiębiorcami możliwość sięgania po znaczące środki finansowe na badania i rozwój technologii kosmicznych. Nasi przedsiębiorcy chcą realizować projekty dla ESA, ale procedury konkursowe wymagające znajomości zasad planowania projektów kosmicznych mogą ich zniechęcać. Nasz program usług doradczych ma się przyczynić do likwidacji tych barier i ułatwić polskim firmom proces aplikacji

Marta Wachowicz, dyrektor Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej Polskiej Agencji Kosmicznej

W bezpłatnych konsultacjach Polskiej Agencji Kosmicznej wzięło udział sześć polskich firm: Blue Dot Solutions sp. z o.o., Bowman Dynamics Damian Kaniewski, Centrum Naukowo-Przemysłowe ICT S.A., GeniCore Sp. z o.o., Newind sp. z o.o. i Ultratech sp. z o.o..

Konkurs zorganizowany przez Polską Agencję Kosmiczną zbiegł się w czasie z naszymi planami wejścia w branżę kosmiczną. Centrum Naukowo-Przemysłowe ICT S.A. jest równocześnie koordynatorem Śląskiego Klastra ICT. Na co dzień analizujemy pod kątem komercjalizacji w różnych sektorach technologie i oprogramowanie opracowywane przez uczestników klastra. Możliwość ich rozwoju i zastosowania w przemyśle kosmicznym wydaje się nam szczególnie atrakcyjna. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wysokiego poziomu merytorycznego konsultacji. Naszym kolejnym celem jest złożenie wniosku do ESA. Bez usług doradczych oferowanych przez Agencję proces ten byłby z pewnością trudniejszy i bardziej pracochłonny. Obecnie otrzymujemy pytania od firm należących do klastra o to, jak wyglądały konsultacje i konkurs. Z pewnością będziemy zachęcać naszych uczestników do udziału w tego typu inicjatywach organizowanych przez Polską Agencję Kosmiczną.

Marzena Błaszczyk, Dyrektor Zarządzający CNP ICT S.A., organizacji, która wzięła udział w programie usług doradczych Agencji

Firmy, które skorzystały z usług doradczych Agencji, zostały wyłonione w dwóch konkursach ogłoszonych przez Polską Agencję Kosmiczną w 4. kwartale 2015 roku. Wspieranie wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw z sektora kosmicznego oraz zachęcenie firm z branż technologicznych i IT do aktywności w sektorze kosmicznym należy do podstawowych zadań Polskiej Agencji Kosmicznej. Kolejna odsłona Programu „Usługi doradcze dla polskiego przemysłu kosmicznego” została przewidziana na późną wiosnę 2016 roku.

 

Reklama

Komentarze

    Reklama