KOSMONAUTYKA
Konsorcjum Airbus Safran Launchers pod lupą unijnych instytucji
Komisja Europejska przygląda się konsolidacji zachodzącej między kluczowymi spółkami przemysłu kosmicznego na unijnym rynku wewnętrznym. Przedmiotem oceny jest wpływ utworzenia konsorcjum Airbus Safran Launchers na równowagę konkurencyjną w sektorze. Procedura weryfikacji potrwa jednak dłużej niż pierwotnie zakładano – KE odłożyła wydanie opinii do 10 sierpnia 2016 roku.
Notyfikacja planowanej koncentracji kapitału w ramach konsorcjum Airbus Safran Launchers trafiła do Komisji Europejskiej w styczniu 2016 roku – zakomunikowano w nim zamiar utworzenia nowego, wspólnego przedsięwzięcia (Joint Venture) spółki Airbus Group i francuskiej firmy Safran. W komunikacie dla instytucji unijnych zaznaczono, że nowy twór przejmuje – zgodnie z zasadami rozporządzenia UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw – samodzielną kontrolę nad przedsiębiorstwami Arianespace Participation i Arianespace (łącznie zwanymi „Arianespace”). Nastąpiło to w drodze wykupu udziałów należących dotąd do francuskiego ośrodka badań kosmicznych CNES (w wymiarze 34 procent ich całkowitej puli). Spółka ASL miała w ten sposób wejść w posiadanie około trzech czwartych kapitału zakładowego Arianespace.
Po wstępnej analizie Komisja Europejska uznała, że zgłoszona transakcja może być uznana za dopuszczalną, zgodnie z literą rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Jednocześnie organ wykonawczy UE zastrzegł sobie prawo do podjęcia ostatecznej decyzji w tej kwestii, zachęcając zainteresowane podmioty zewnętrzne do zgłaszania ewentualnych zastrzeżeń do planowanej konsolidacji. Komisja powróciła do sprawy wraz z końcem lutego br., wszczynając postępowanie wyjaśniające w zakresie możliwego wpływu fuzji na równowagę konkurencyjną w europejskim sektorze kosmicznym. Docelowym terminem przedstawienia przez KE opinii w tej kwestii miał być 12 lipca 2016 roku. Do tej pory termin ten był odkładany już dwukrotnie, bez podania konkretnej przyczyny - na chwilę obecną wskazuje się na dzień 10 sierpnia br. jako datę ogłoszenia ostatecznych wniosków w tej sprawie.
Wcześniej sprawa połączenia spółek Airbus i Safran spotkała się z zastrzeżeniami podnoszonymi przez mniejszych współudziałowców Arianespace. Kontekstem tych sygnałów były obawy kooperantów, a konkretnie włoskiej firmy Avio (producenta rakiet kosmicznych Vega) przed monopolem Airbus Safran Launchers. Włoski współudziałowiec wyraził zaniepokojenie powstającą nierównowagą konkurencyjną, mogącą doprowadzić do faworyzowania rakiet Ariane 6, których głównym dostawcą i producentem ma być w niedalekiej przyszłości konsorcjum ASL. Europejska Agencja Kosmiczna w uspokajającym tonie odniosła się do tych wątpliwości.
Czytaj również: Rozwój Ariane 6 zaszkodzi rakietom Vega? ESA uspokaja
Spółki zrzeszone w ramach Airbus Safran Launchers wydały 30 czerwca br. wspólny komunikat o zakończeniu procesu konsolidacji i reorganizacji, obwieszczając pełną gotowość do podjęcia aktywności. Zadeklarowano przy tym spełnienie wszystkich założeń porozumienia zawartego między firmami Airbus i Safran w grudniu 2014 roku, w którym przewidywano powołanie do życia największej europejskiej spółki sektora kosmicznego. Podmiot zatrudnia na ten moment 8400 pracowników w fabrykach na terytorium Francji i Niemczech, dysponując udziałami i relacjami inwestorskimi w 11 spółkach zależnych – poza wspomnianym Arianespace, są wśród nich również spółki z kapitałem spoza UE, jak obsługująca lekkie starty orbitalne niemiecko-rosyjska firma Eurockot.
Utworzeniu konsorcjum Airbus Safran Launchers przyświecał cel oddania doużytku nowej wersji rakiety Ariane do końca 2020 roku oraz zamiar nawiązania równorzędnej rywalizacji ze światowymi liderami sektora kosmicznego, w tym amerykańską firmą SpaceX. Wśród swoich kluczowych obszarów działalności ASL wskazuje rozwój i produkcję rakiet nośnych o zastosowaniach cywilnych i wojskowych, a także podsystemów satelitarnych oraz dedykowanego im wyposażenia. W wymiarze militarnym ma być generowana ponad połowa dochodów spółki ASL – warto tutaj wspomnieć, że jest ona jednym z głównych wykonawców francuskiego zamówienia na dostawy nowych rakiet balistycznych bazowania morskiego, M51. Poprzez zaangażowanie w działalność Arianespace, ASL włączone jest również w świadczenie obsługi lotów orbitalnych na rzecz prywatnych i instytucjonalnych operatorów satelitarnych, w tym z wykorzystaniem wyrzutni i infrastruktury zarządzanej przez Europejską Agencję Kosmiczną.
Czytaj również: Paryż testuje rakietę balistyczną nowej generacji