Firma Airbus Defence and Space uzyskała od Niemieckiego Centrum Badań nad Aeronautyką (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) kontrakt na opracowanie i zbudowanie trzech instalacji orbitalnych opartych na instrumentach meteorologicznych METimage. Aparatura ma zapewnić funkcjonowanie satelitów Metop-SG-A, które zostaną wyniesione na orbitę polarną w 2021 roku. Kontrakt o wartości 291 mln EUR został podpisany 20 września br. w Berlinie.
METimage to multispektralny radiometr do zastosowań meteorologicznych. Instrument opracowano z myślą o pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji o zachmurzeniu, zawartości związków chemicznych w atmosferze (w tym, aerozoli) i parametrach pogodowych powierzchni Ziemi (głównie temperatury). Dla pomiarów temperaturowych zarezerwowano 20 zakresów częstotliwości, w pasmach światła widzialnego i podczerwieni (od 443 nanometrów do 13,3 mikrometrów). Zgodnie z deklaracjami producenta, rejestrator ma oferować wyższą dokładność, niż dotychczas spotykana w tego typu urządzeniach.
METimage będzie miał do spełnienia istotną rolę w prognozowaniu pogody i klimatu. Zasięg skanowania aparatury od horyzontu do horyzontu ma umożliwić obrazowanie całej powierzchni Ziemi w ciągu jednego dnia. Zgodnie z zapowiedziami producenta, wycinek powierzchni globu o szerokości 12 km i długości 2670 km będzie mógł zostać zeskanowany z użyciem METimage w ciągu 1,7 sekundy. Będą w to zaangażowane trzy osobne rejestratory, w tym dwa detektory na podczerwień schładzane do temperatury poniżej -210°C. METimage składa się w sumie z 26 różnych komponentów i jest wskazywany jako jeden z najbardziej skomplikowanych instrumentów, nad którymi pracuje Airbus Defence and Space.
Instrumenty METimage powstające w ośrodku Airbusa w Friedrichshafen będą używane w satelitach „A” nowej konstelacji meteorologicznej Metop-SG (Second Generation). Sondy zostaną docelowo ulokowane na orbicie polarnej, którą konsorcjum ESA/Eumetsat uruchomi w 2021 roku. Właściwe elementy satelity „A” bazującego na instrumentach optycznych są projektowane i budowane przez Airbus Defence and Space w Tuluzie, a satelity „B” – z instrumentami mikrofalowymi – powstają w Friedrichshafen.