- Wiadomości
- Ważne
Chiny: udany lot pojazdu z napędem nowego typu
W Chinach przeprowadzono test lotny konstrukcji z nowym silnikiem wysokich prędkości (prawdopodobnie konstrukcji typu Scramjet - silnika strumieniowego z nadźwiękową komorą spalania), który miałby napędzać systemy hipersoniczne lub samoloty latające blisko granicy przestrzeni kosmicznej (rakietoplany). O przeprowadzeniu testu doniosła chińska rządowa telewizja CCTV. Jak wskazano w materiale, próba lotna nowego silnika opracowanego przez chińskich inżynierów zakończyła się pełnym sukcesem.
Wyścig zbrojeń hipersonicznych między głównymi mocarstwami świata nabiera tempa. Stany Zjednoczone stanęły w obliczu wyzwania rzuconego w tym segmencie technologicznym przez Chiny i Rosję, czego kolejnym przykładem może być test zakomunikowany ostatnio przez Państwo Środka, dotyczący domniemanego nowego silnika strumieniowego. Chińska Telewizja Centralna (CCTV) poinformowała w poniedziałek 24 stycznia 2022 r., że sukcesem zakończył się wysoki wzlot testowej konstrukcji wyposażonej w doświadczalny silnik rakietowy, który mógłby napędzać system hipersoniczny lub rakietoplany wykonujące loty z dużymi prędkościami i przy niskiej obecności tlenu atmosferycznego (na pogranicze kosmosu).siłami
Zgodnie z oficjalnymi doniesieniami, opisywany silnik został opracowany przez laboratorium napędów prowadzone w ramach Szkoły Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej na Uniwersytecie Tsinghua w Pekinie. Podczas testu, zaraz po oddzieleniu pierwszego stopnia, drugi segment pojazdu wyniósł trzon z silnikiem na bliżej nie wskazaną wysokość testową. System zapłonu miał uruchomić się prawidłowo, a komora spalania zadziałała zgodnie z planem. "Silnik pracował w sposób stabilny i zapewniał stały ciąg, co oznacza całkowity sukces opisywanego testu" - wskazano w chińskim komunikacie.
Choć nie zostało to jednoznacznie określone w oficjalnych doniesieniach, opis testu wskazuje, że próba dotyczyła prawdopodobnie napędu typu Scramjet (Supersonic Combustion Ramjet – silnika strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania). "To osiągnięcie jeszcze bardziej wzbogaca możliwości Chin w dziedzinie aeronautyki i ma ogromne znaczenie dla nowych rodzajów napędu, ponieważ potwierdza ono praktyczność opracowanej technologii" - zadeklarowano w chińskich mediach państwowych. Test miał dostarczyć także danych o wpływie zmiany parametrów środowiska na charakterystykę pracy komory spalania w rzeczywistych warunkach lotu.
Po wykonaniu próby, drugi stopień użytej rakiety wspomagającej nie został oddzielony od testowanego silnika - cały system powrócił bezpiecznie na Ziemię z wykorzystaniem spadochronu, lądując na pustyni. Układ będzie przedmiotem dalszych oględzin i badań.
Redaktor naczelny pekińskiego magazynu Aerospace Knowledge, Wang Ya'nan, zaznaczył w komentarzu dla dziennika Global Times, że - ponieważ silnik potrzebował dwustopniowego rakietowego systemu wynoszenia - prawdopodobnie pracował on w wyższych partiach ziemskiej atmosfery, a być może nawet na jej skraju. Według innych komentatorów, technologia potrzebuje jeszcze czasu aby "dojrzeć" i stać się rzeczywistym zasobem do wykorzystania, ale patrząc na jej zademonstrowane możliwości, w przyszłości może być stosowana w systemach hipersonicznych, jak i samolotach wysokich pułapów, latających na wysokościach bliskich granicy przestrzeni kosmicznej (rakietoplany).
Cytowany przez Global Times inny chiński specjalista, Li Xiaoguang, zajmujący się systemami bezzałogowymi na Uniwersytecie w Qingdao, ocenił na bazie znanych doniesień, że sam wykorzystany silnik testowy jest prawdopodobnie konstrukcją w pomniejsznej skali - licząc sobie nie więcej niż 1 metr długości. "Jego ciąg nie będzie (w takiej skali) zbyt wysoki" - podkreślił. „Jeśli jest to test pomniejszonego modelu, którego celem jest weryfikacja teorii, oznacza to, że jest jeszcze trochę do zrobienia, zanim technologia dojrzeje i stanie się ostatecznym produktem” – podsumował Li.
Chińscy urzędnicy spodziewają się, że do końca 2035 roku powstanie flota samolotów hipersonicznych z prawdziwego zdarzenia, dlatego stale pracują nad kombinacją technologii, które mają umożliwić ich powstanie.