Reklama
  • Wiadomości

Pacyfik nie dla amerykańskich rakiet?

Departament Sił Powietrznych USA wstrzymał prace nad budową dwóch platform lądowania na wyspie na Pacyfiku do przerzutu ładunku drogą kosmiczną. Decyzja zapadła po protestach ze strony organizacji środowiskowych. Amerykanie rozpoczęli poszukiwania nowej lokalizacji.

wojsko, USA, Stany Zjednoczone, Rocket Cargo, rakieta, logistyka
Przerzut zaopatrzenia drogą kosmiczną może znacząco usprawnić logistykę wojskową.
Autor. Air Force Research Lab [www.afrl.af.mil]

W marcu br. na łamach naszego portalu informowaliśmy o rozpoczęciu przez Departament Sił Powietrznych USA (DAF) analizy środowiskowej wpływu projektu z zakresu logistyki wojskowej na atol Johnstona na Pacyfiku, ok. 1400 km na zachód od Hawajów. W nocie opublikowanej przez DAF w rejestrze federalnym stwierdzono, że lokalizacja najlepiej odpowiada potrzebom wojska z grupy obszarów, które były również brane pod uwagę. Po kilku miesiącach przerwy analiza została wstrzymana - podaje Stars and Stripes.

Reklama

Wyspy Pacyfiku pod lupą US Air Force

DAF wskazał kilka obszarów na Pacyfiku, które mogłyby posłużyć do budowy lądowisk dla statków kosmicznych lub kapsuł. Zaliczono do nich atol Johnstona, atol Kwajalein, Wyspa Midway i Wyspa Wake. Przegląd miał ocenić, w jaki sposób budowa i eksploatacja dwóch platform, na których corocznie przez 4 lata zostanie przeprowadzonych 10 lądowań kapsuł lub statków kosmicznych, wpłynie na lokalne środowisko.

Współpracującymi agencjami były Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) oraz Służba Ochrony Zasobów Rybnych i Dzikiej Przyrody Stanów Zjednoczonych (ang. United States Fish and Wildlife Service). Oczekiwano, że wyniki zostaną przedstawione do końca kwietnia.

W międzyczasie działalność DAF spotkała się z krytyką organizacji działających na rzecz ochrony środowiska. Amerykańskie media informują pozwie wniesionym przez Centrum Różnorodności Biologicznej (Center for Biological Diversity), które zarzuciło instytucjom państwowym brak przejrzystości w projekcie i nieupublicznienie dokumentów.

Centrum powołuje się na Freedom of Information Act, gwarantujące obywatelom dostęp do rejestrów agencji federalnych. Wnioski o informacje zostały złożone na początku kwietnia, natomiast ani U.S. Fish and Wildlife Service, ani DAF nie odniosło się do nich w ustawowym terminie 30 dni roboczych.

Reklama

Pojawiły się również petycje innych grup proekologicznych, które wzywały do porzucenia planu budowy platform. Argumentacja opierała się na schronieniu dla około miliona ptaków, ważnych siedlisk lęgowych oraz raf koralowych. DAF poinformował o wstrzymaniu analiz, nie porzucając jednak całkowicie projektu. Obecnie badane są alternatywne obszary.

Logistyka wojskowa przyszłości

Logistyka wojskowa jest kluczowa z perspektywy Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza w sytuacji stacjonowania amerykańskich żołnierzy w różnych zakątkach świata. DAF twierdzi, że obecne środki wymagają dni lub tygodni, aby dostarczyć niezbędne materiały do odległych lokalizacji. Wykorzystanie komercyjnej technologii wielokrotnego użytku mogłoby zwiększyć mobilność i przyśpieszyć ten proces.

Prace nad tego typu technologią prowadzone są przez szereg amerykańskich firm, tj. SpaceX, Sierra Space lub Varda Space. Możliwości te bada z kolei Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych USA (ang. Air Force Research Laboratory).

Reklama
Reklama