- Wiadomości
Pociski Aster 30 z silnikami od włoskiego producenta
Włoska firma Avio podpisała umowę ramową z francuskim MBDA na dostawę silników do pocisków Aster 30, które są wykorzystywane w systemach obrony przeciwlotniczej SAMP/T.
Podpisanie umowy między stronami miało miejsce jeszcze w lipcu 2025 roku. Na mocy umowy, opiewającej na łączną kwotę 50 milionów euro, Avio dostarczy nieznaną liczbę silników rakietowych do pocisków Aster 30 oraz powierzchnie aerodynamiczne. W ramach tej samej umowy ramowej włoska firma otrzymała szereg innych, niepowiązanych zamówień na łączną wartość 10 milionów euro. Średni okres produkcji oszacowano na pięć lat.
Wyrzutnia rakiet Aster 30 Block 0 oraz 1 jest częścią systemu obrony przeciwlotniczej SAMP/T. Jego rozwinięcie - SAMP/T NG - wykorzystuje nowy system dowodzenia z otwartą architekturą i nowe radary.
W wersji tej pojawi się nowy pocisk przechwytujący Aster 30 Block 1NT, o zwiększonych zdolnościach przechwytywania zaawansowanych, manewrujących pocisków balistycznych. SAMP/T NG został zamówiony na wyposażenie sił zbrojnych Włoch i Francji. W sierpniu 2025 roku odbyły się testy pocisku w wersji Block 1NT, które zakończyły się oceną pozytywną.
Silniki od Avio w pociskach CAMM-ER
Umowa ramowa na dostawę silników na paliwo stałe do pocisków Aster 30 ma miejsce kilka miesięcy po podpisaniu umowy MBDA Italia i Avio na dostawę silników do pocisków przeciwlotniczych CAMM-ER. Kontrakt został podpisany w listopadzie 2024 roku i opiewa na 150 milionów euro. Dzieli się na dwa segmenty i ma przynieść korzyści również Polsce.
Według portalu EuropeanSpaceflight.com, pierwsza część o wartości ponad 57 milionów euro obejmuje dostawę 340 w pełni wyposażonych silników rakietowych, 125 silników niewyposażonych do integracji oraz 48 zestawów silnikowych do testów technicznych.
Drugi zakłada transfer technologii do polskiej firmy Mesko będącej częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Chodzi tu o m.in. wsparcie techniczne i szkolenia, co umożliwi lokalną produkcję. Wartość części umowy zapewniającej umowę licencyjną szacowana jest na blisko 90 milionów euro. Pociski CAMM-ER zostały wybrane przez Polskę jako element systemu obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu w ramach programu Narew.
W branży kosmicznej włoskie Avio jest znane jako producent systemów nośnych z serii Vega. Obecnie operacyjna wersja Vega-C to czterostopniowa, lekka rakieta o wysokości 35 m, średnicy 3,4 m i masie startowej 210 t. Poszczególne segmenty są zasilane silnikami na paliwo stałe, natomiast w kolejnych wersjach rakiety planuje się zastąpienie niektórych z nich jednostkami na paliwo ciekłe, np. ciekłym metanem i ciekłym tlenem. Vega-C jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską około 2,3 t ładunku.
Autor. ESA
