Technologie wojskowe
USA zwiększają produkcję silników rakietowych. Zawarto umowę
Jedne z największych firm amerykańskiego rynku zbrojeniowego zawarły strategiczne partnerstwo na rzecz produkcji silników rakietowych na paliwo stałe. To już kolejna umowa w ostatnim czasie, której celem jest rozwiązanie problemu niedoborów tego typu technologii w Stanach Zjednoczonych.
13 sierpnia br. firma Lockheed Martin ogłosiła zawarcie strategicznego partnerstwa z General Dynamics. Umowa dotyczy współpracy przy produkcji silników rakietowych na paliwo stałe. Jednostki napędowe będą wykorzystywane w pociskach systemu Guided Multiple Launch Rocket System (GMLRS). Są one niezbędne dla amerykańskiego wojska oraz sojuszników do wsparcia ogniowego dalekiego zasięgu.
Our customers’ missions depend on a consistent supply chain, which is why we’re teaming with @generaldynamics to more quickly and affordably produce solid rocket motors that will increase deterrence for the United States and allied nations. pic.twitter.com/f8FSCpadP4
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) August 13, 2024
Z dostępnych informacji wynika, że produkcja silników rozpocznie się w 2025 r. w zakładzie General Dynamics w Camden (Arkansas). Warto zauważyć, że będzie to tym samym oznaczać wejście firmy na rynek silników rakietowych na paliwo stałe. Szczegóły dotyczące finansowych aspektów umowy lub oczekiwanego wzrostu zdolności produkcyjnych nie zostały jednak ujawnione.
„Jesteśmy dumni, że możemy wykorzystać naszą wiedzę specjalistyczną w zakresie podsystemów rakietowych, aby dostarczyć nowe możliwości, które zwiększą odporność krajowego łańcucha dostaw” - podkreślił Firat Gezen, prezes General Dynamics Ordnance and Tactical Systems (GD-OTS).
Na amerykańskim rynku silników rakietowych na paliwo stałe w dalszym ciągu dominują takie firmy, jak Aerojet Rocketdyne oraz Northrop Grumman. Światowy popyt na tego rodzaju technologie jest spowodowany przede wszystkim wojną na Ukrainie oraz konfliktem na Bliskim Wschodzie. Obecnie amerykański przemysł dostrzega niedobory i prowadzi działania mające na celu uzupełnienie swoich zapasów.
Jest to niezwykle ważne, tym bardziej w przypadku jednostek napędowych na paliwo stałe, bowiem są one niezbędnym elementem napędu różnych typów rakiet. Są one powszechnie stosowane m.in. w pociskach wojskowych (np. przeciwpancernych) lub pojazdach nośnych na całym świecie. Posiadają szerokie spektrum zastosowań i charakteryzują się dużą stabilnością oraz łatwością przechowywania przez długi czas, a także zdolnością do szybkiego zapewnienia dużego ciągu.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez portal Defence24.pl, koncern Lockheed Martin rozpoczął już produkcję nowych pocisków ER GMLRS o zasięgu 150 km. Ich wprowadzenie ma sprawić, że podstawowa amunicja w amerykańskiej artylerii rakietowej sięgnie niemal dwukrotnie dalej niż dotąd. Zainteresowanie ER GMLRS wyrażają użytkownicy zagraniczni, w tym Polska, która otrzymała zgodę Departamentu Stanu na zakup ponad 3 tys. takich pocisków.
Opisywane porozumienie to w ostatnim czasie już kolejny przykład aktywnych działań w zakresie współpracy przy produkcji silników rakietowych na paliwo stałe do zastosowań obronnych. 23 lipca br. amerykański koncern RTX (dawniej Raytheon Technologies Corporation) i włoskie Avio podpisały umowę, na podstawie której również zobowiązały się wspólnie zwiększyć produkcję tego typu jednostek napędowych. Partnerstwo ma wykorzystać istniejące możliwości produkcyjne i inżynieryjne firmy Avio we Włoszech, a także w Stanach Zjednoczonych.
Źródło: Space News, Defence24.pl, Space24.pl