KOSMONAUTYKA
Chiny zbudują turystyczny statek kosmiczny
Mająca rządowe poparcie chińska spółka pracuje nad wahadłowcem, który mógłby zabrać na orbitę na raz 20 turystów – informuje „New Scientist”. Żadna komercyjna firma nie mówiła dotąd o zabieraniu na skraj kosmosu tak dużych grup.
Mająca siedzibę w Pekinie China Academy of Launch Vehicle Technology (Chińska Akademia Technologii Pojazdów Rakietowych) zaprojektowała przypominający samolot pojazd kosmiczny bez dodatkowych rakiet czy zbiorników. Projekt ogłosił podczas kongresu astronautycznego w Guadalajarze (Meksyk) specjalista od rakiet Lui Haiquang.
Uskrzydlona chińska rakieta ma pionowo startować o własnych siłach z komercyjnego portu kosmicznego, podczas gdy na przykład SpaceShipTwo wymaga wynoszenia przez samolot na dużą wysokość, gdzie uruchamia silnik rakietowy. Lądowanie na pasie lotniska ma się odbywać automatycznie – bez konieczności ingerencji obsługo naziemnej czy osób przebywających na pokładzie. Jako paliwo i utleniacz posłużą ciekły metan oraz ciekły tlen.
Powstały projekty dwóch wersji pojazdu. Pierwsza, o masie 10 ton i rozpiętości skrzydeł 6 metrów, mogłaby wynosić pięciu pasażerów na wysokość 100 kilometrów do tzw. Linii Kármána będącej umową granicą kosmosu z prędkością do 6 machów. Przez 2 minuty pasażerowie przebywaliby w stanie nieważkości.
Większa, 100-tonowa wersja, o dwunastometrowej rozpiętości skrzydeł, wynosiłaby 20 osób na 130 kilometrów, osiągając prędkość sześciu machów i pozwalając odczuwać nieważkość przez cztery minuty. Dzięki dużej prędkości możliwe byłoby wynoszenie na orbitę małych satelitów za pomocą dodatkowego silnika rakietowego – usługi transportowe mogłyby przy tym obniżyć cenę biletu pasażerskiego.
Pojazdy byłyby przeznaczone do wielokrotnego użytku – nawet do 50 razy. Stojący na czele chińskiego zespołu Han Pengxin wierzy, że znajdzie się dość chętnych na wycieczki. Klientelę mają stanowić zwłaszcza dyrektorzy i biznesmeni, których stać będzie na zapłacenie od 200 do 250 tys. dolarów za przejażdżkę.
Według Hana testy są zawansowane – naziemne już się właściwie skończyły, a eksperymentalne loty mają się zakończyć w ciągu następnych dwóch lat. Komercyjna działalność zacznie się po roku 2020, jeśli pojazd okaże się odpowiednio bezpieczny.
Chińczycy będą mieli wielu konkurentów – wśród nich firmę Virgin Galactic, której SpaceShipTwo ma zabierać sześciu pasażerów, oraz XCOR, oferującą indywidualne loty z pilotem. New Shepard, suborbitalna kapsuła firmy Blue Origin ma zabierać sześciu pasażerów.