Reklama

Europejska Agencja Kosmiczna współprowadzi projekt z licznymi organizacjami z sektorów publicznego i prywatnego. Są to m.in. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, Niemiecka Agencja Kosmiczna DLR, Météo-France, rządowa agenda meteorologiczna we Francji, TriaGnoSys, niemiecka firma telekomunikacyjna, oraz Atmosphere-F, niewielka firma z Tuluzy, odpowiedzialna za system.

Atmosphere-F opracowała aplikację mobilną Planet2, umożliwiającą skorzystanie z usługi pilotom regionalnych, biznesowych i lekkich samolotów w trakcie trwania lotu. Wcześniej było to możliwe jedynie przed startem maszyny. System będzie w zamian gromadził od nich informacje meteorologiczne w rodzaju ciśnienia, temperatury i siły wiatru, przesyłając je do agencji meteorologicznych, co dotychczas było standardem tylko w wypadku komercyjnych linii lotniczych na o wiele mniejszej ilości tras i lotnisk.

Ilustracja: Atmosphere/ESA

Zestaw mobilny obejmuje antenę, terminal oraz samą aplikację, którą można zainstalować na tablecie lub zintegrować z komputerem maszyny. System w powietrzu pozostaje stale połączony dzięki konstelacjom satelitarnym Iridium lub Inmarsat, zaś na lądzie standardowym sieciom telefonii komórkowej. Pomiary warunków meteorologicznych w trakcie lotu są opatrywane dokładną pozycją maszyny i danymi czasowymi dzięki nawigacji satelitarnej.

Interfejs aplikacji umożliwia przesyłanie wiadomości operatorom naziemnym czy użytkownikom systemu w rejonie. Piloci mogą w ten sposób ostrzegać innych lub prosić o informacje pogodowe na swojej trasie, co jest szczególnie istotne w wypadku potencjalnych zagrożeń takich jak tworzące się chmury burzowe czy oblodzenie.

System ma również zastosowania niezwiązane bezpośrednio z pogodą, jak choćby dostęp do multimediów za pośrednictwem komunikacji satelitarnej. Można go także instalować w maszynach służących badaniom atmosfery. Trwają w tej chwili prace nad dalszym rozszerzeniem potencjalnej bazy użytkowników Planet2 o tych znajdujących się na statkach morskich oraz w helikopterach.

Reklama
Reklama

Komentarze