Airbus Defence and Space rozszerza swoją ofertę WorldDEM, wprowadzając produkt „WorldDEM Ocean Shoreline”. Ta nowa warstwa tematyczna, opracowana wspólnie z Center for Southeastern Tropical Advanced Remote Sensing (CSTARS) na Uniwersytecie Miami w Stanach Zjednoczonych, zapewnia bardzo szczegółową i dokładną mapę linii brzegowej, która pokrywa całą Ziemię od bieguna do bieguna i w zakresie 360°. Mapowanie linii brzegowej ma kluczowe znaczenie dla modelowania tsunami, badań nad rosnącym poziomem morza, a także planowania przestrzennego w obszarach przybrzeżnych, ograniczania zagrożeń oraz przygotowywania społeczności na ewentualność klęski żywiołowej.
Linie brzegowe nieustannie zmieniają się wskutek erozji spowodowanej silnymi prądami pływowymi i falami oceanicznymi, a wpływ na ten proces ma geologia i topologia okolicznych obszarów. W rezultacie ich precyzyjne wyznaczanie wymaga dostępu do aktualnych, dokładnych i szczegółowych cyfrowych modeli ukształtowania powierzchni. Spójne wyznaczanie granic zbiorników wodnych (w tym oceanów) w skali globalnej jest możliwe dzięki zbiorowi danych WorldDEM – pierwszemu modelowi ukształtowania powierzchni, który obejmuje całą Ziemię od bieguna do bieguna z dużą szczegółowością. Airbus Defence and Space wykorzystuje te informacje do stworzenia produktu „WorldDEM Ocean Shoreline”, który ma zastąpić istniejące globalne lub regionalne modele linii brzegowej i zbiory danych o niższej rozdzielczości.
W ramach współpracy Airbus Defence and Space odpowiada za stworzenie cyfrowego modelu powierzchni z uwzględnieniem zbiorników wodnych na podstawie zdjęć radarowych. Oceanograficzna wiedza CSTARS pomoże uzupełnić dane wektorowe i uszczegółowić przebieg linii brzegowej tam, gdzie zaszły niedawne zmiany (nowe porty, przystanie, mola, falochrony, erozja lub przyrost brzegu itd.), na podstawie najnowszych dostępnych zdjęć satelitarnych. „WorldDEM Ocean Shoreline” (podobnie jak WorldDEM) jest homogeniczną i aktualną bazą danych o jednolitej rozdzielczości 12 metrów.
Oferta produktów WorldDEM jest oparta na globalnym zbiorze danych TanDEM-X DEM generowanym w ramach misji TanDEM-X we współpracy z Niemieckim Centrum Lotniczo-Kosmicznym (DLR). DLR odpowiada za naukowe wykorzystanie danych TanDEM-X, planowanie i realizację misji, sterowanie oboma satelitami oraz przetwarzanie wszystkich danych satelitarnych. Airbus Defence and Space dysponuje wyłącznymi prawami handlowymi do tych danych i jest odpowiedzialny za adaptację informacji o ukształtowaniu terenu na potrzeby użytkowników komercyjnych z całego świata.