Reklama

Komunikacja

Drugi satelita SpaceDataHighway poleci latem. Lepsza łączność dla urządzeń zwiadowczych

Satelita EDRS-C. Fot. Airbus
Satelita EDRS-C. Fot. Airbus

EDRS-C, drugi satelita przekaźnikowy „kosmicznej infostrady” (sieci SpaceDataHighway, znanej również jako EDRS), zostanie wyniesiony na orbitę geostacjonarną (GEO), na pozycję 31°E, w dniu 24 lipca 2019 r. na pokładzie rakiety Ariane 5. Po umieszczeniu nad Europą będzie stanowić rezerwę dla systemu SpaceDataHighway, podwoi pojemność transmisji i będzie w stanie przekazywać dane z dwóch satelitów obserwacyjnych jednocześnie.

Drugi satelita dołączy do EDRS-A, który codziennie przesyła obrazy Ziemi pozyskane przez cztery satelity obserwacyjne Sentinel programu Copernicus. Od kiedy „kosmiczna infostrada” weszła do użytku pod koniec 2016 r., osiągnęła ponad 20 000 połączeń laserowych. Wskaźnik niezawodności osiągnął 99,5%, a podczas udanych połączeń pobrano ponad 1 petabajt danych.

Ten kamień milowy w programie SpaceDataHighway stanowi znaczący krok naprzód pod względem zdolności. To ekscytujący czas, aby zobaczyć nową generację bezpiecznych połączeń.

Evert Dudok, szef działu łączności, wywiadu i bezpieczeństwa w Airbus Defence and Space

SpaceDataHighway to pierwsza na świecie sieć światłowodowa na niebie oparta na najnowocześniejszej technologii laserowej. Jest to unikalna sieć satelitów geostacjonarnych na stałe umieszczonych nad siecią stacji naziemnych, które mogą przesyłać dane z prędkością 1,8 Gb/s.

Satelity SpaceDataHighway mogą łączyć się z satelitami obserwacyjnymi na niskiej orbicie, wywiadowczymi bezzałogowymi statkami powietrznymi lub samolotami wykonującymi różne misje z odległości do 45000 km za pomocą lasera. Ze swojej pozycji na orbicie geostacjonarnej system SpaceDataHighway przekazuje dane zebrane przez satelity obserwacyjne na Ziemię w czasie zbliżonym do rzeczywistego, podczas gdy w innych przypadkach proces ten trwa zwykle kilka godzin. Umożliwia to potrojenie ilości danych (zdjęć i filmów) przesyłanych przez satelity obserwacyjne i przeprogramowanie planu ich misji w dowolnym momencie i w ciągu zaledwie kilku minut.

Trzeci satelita przekaźnikowy ma zostać umieszczony w rejonie Azji i Pacyfiku około 2024 r. Wyposażony w trzy terminale laserowe, EDRS-D znacznie zwiększy zdolności systemu łączności i znacznie powiększy jego zasięg.

Od 2021 r. ze SpaceDataHighway zaczną korzystać satelity obserwacyjne Ziemi Pleiades Neo. Od 2019 r. system zapewni również całkowicie europejską usługę łączności szerokopasmowej modułowi Columbus Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

SpaceDataHighway to partnerstwo publiczno-prywatne między Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) a Airbusem, z terminalami laserowymi opracowanymi przez Tesat-Spacecom i Niemieckie Centrum Lotniczo-Kosmiczne (DLR). Airbus jest właścicielem, operatorem i dostawcą usług komercyjnych SpaceDataHighway. Platforma satelitarna EDRS-C dostarczona przez OHB System AG będzie również przewozić urządzenia Avanti Communications.

Źródło: Airbus

Reklama

Komentarze

    Reklama