Statki Kosmiczne

Niemiecka firma przetestuje demonstrator samolotu kosmicznego

Fot. POLARIS Raumflugzeuge

POLARIS Raumflugzeuge, niemiecki start-up z branży aerospace, uzyskał w ostatnim czasie zgodę na czasowe wykorzystanie przestrzeni kosmicznej do testów swojego demonstratora samolotu kosmicznego o nazwie MIRA. Pomyślne zakończenie projektu będzie kolejnym krokiem, który przybliży Niemców do rozpoczęcia prac nad lekkim samolotem kosmicznym o nazwie Aurora.

POLARIS Raumflugzeuge to niemiecki start-up, który wraz ze swoimi samolotami kosmicznymi może w przyszłości zawojować na globalnym rynku aerospace. W ostatnim czasie w Internecie pojawiła się wiadomość, że podmiot ten uzyskał zgodę na czasowe wykorzystanie przestrzeni kosmicznej nad wodami Morza Bałtyckiego do przeprowadzenia testów swojego demonstratora samolotu kosmicznego o nazwie MIRA. Zgodnie z dostępnymi informacjami, obszar obejmuje 260 km kwadratowych, wliczając w to przestrzeń nad lotniskiem oraz fragmentem morza.

Jak informuje producent, MIRA to czwarty z serii demonstratorów, którego testy mają przybliżyć firmę do rozpoczęcia prac nad w pełni funkcjonalnym, lekkim samolotem lotniczych o nazwie Aurora. Jeśli chodzi o specyfikację techniczną, MIRA ma 4,5 m długości i jest wyposażony w cztery silniki turbinowe napędzane naftą. Ważnym elementem konstrukcji jest pojedynczy, liniowy silnik rakietowy aerospike na paliwo ciekłe. Jest to bowiem pierwszy demonstrator POLARIS Raumflugzeuge, który został wyposażony w tego typu technologię.

Czytaj też

Według informacji podanych przez portal European Spaceflight, Niemcy w dostępnym okienku testowym planują przeprowadzić od "dwóch do trzech kampanii lotniczych", wśród których początkowe będą odbywały się z wykorzystaniem silników turbinowych, aby następnie rozpocząć prace z wykorzystaniem silnika aerospike.

Warto zauważyć, że choć zgoda zakłada start okienka od września, POLARIS Raumflugzeuge planuje rozpoczęcie testów jeszcze przed tym terminem, wykorzystując lżejszą wersję swojego demonstratora. W rozmowie z European Spaceflight współzałożycielka firmy i dyrektor operacyjna, Annika Wollermann, zauważyła bowiem, że te działania nie wymagają ograniczonej przestrzeni, a ich celem jest umożliwienie operatorom dronów z niemieckiego podmiotu zapoznanie się z możliwościami konstrukcji.

Czytaj też

Według producenta, ostatnim krokiem przed rozpoczęciem prac nad w pełni funkcjonalnym, lekkim samolotem kosmicznym będzie NOVA - piąty demonstrator z tej serii, charakteryzujący się 6-7 m długości. Technologia będzie natomiast napędzana podobnymi silnikami do MIRY. Lot został zaplanowany na początek 2024 r. W poprzednich latach POLARIS Raumflugzeuge pracowało na demonstratorach STELLA, ALEDA i ATHENA.

Fot. POLARIS Raumflugzeuge

Aurora z kolei będzie wynikiem wszystkich prac niemieckiej firmy. Według informacji zamieszczonych na stronie internetowej POLARIS Raumflugzeuge, samolot będzie w stanie wynieść do 1 t na niską orbitę okołoziemską (LEO), a wymagany czas na przygotowanie do misji i realizację ma być mniejszy niż 24 godziny. Ciekawą możliwością ma być również transport ludzi oraz wykorzystanie samolotu kosmicznego do szkolenia astronautów.

Źródło: POLARIS Raumflugzeuge / European Spaceflight

Czytaj też

Komentarze