Reklama

Statki Kosmiczne

Przenosiny Virgin Galactic. Turystyczne loty coraz bliżej

Samolot WhiteKnightTwo VMS Eve na terenie Spaceport America. Fot. Virgin Galactic
Samolot WhiteKnightTwo VMS Eve na terenie Spaceport America. Fot. Virgin Galactic

Finansowane przez Richarda Bransona przedsiębiorstwo Virgin Galactic poczyniło kolejny krok w stronę rozpoczęcia komercyjnych turystycznych lotów suborbitalnych. Biznesmen ogłosił w piątek 10 maja br., że działalność jego kosmicznego przedsiębiorstwa zostanie przeniesiona do portu Spaceport America w Nowym Meksyku. Miejsce to stanie się w ten sposób centrum załogowych lotów kosmicznych Virgin Galactic.

Dotychczas większość prac realizowanych przez firmę Bransona prowadzona była na terenie Mojave Air & Space Port, które obsługuje wiele startupów sektora kosmicznego. Na terenie lotniska działa między innymi Scaled Composites oraz Stratolaunch Systems, Interorbital Systems oraz NASA.

Port Mojave to także siedziba The Spaceship Company (TSC), firmy, której właścicielem jest właśnie Virgin Galactic. TSC jest odpowiedzialne między innymi za samolot WhiteKnightTwo oraz statek kosmiczny SpaceShipTwo, maszyny, które stanowią podstawę działalności kosmiczno-turystycznego biznesu Richarda Bransona.

Zgodnie z piątkowym oświadczeniem przedsiębiorstwo TSC będzie nadal rozwijało flotę statków w Mojave, podczas gdy Virgin Galactic przeniesie większość działalności do Spaceport America.

Lotnisko w Nowym Meksyku jest przede wszystkim w pełni przygotowane do obsługiwania pasażerów załogowych lotów kosmicznych. Jego budowa rozpoczęła się w 2006 i zakończyła 5 lat później w 2011 roku. Inwestycja pochłonęła łącznie 212 milionów dolarów.

W międzyczasie port otrzymał licencję na przeprowadzanie poziomych i pionowych startów od FAA (Federal Aviation Administration), a Virgin Galactic podpisała kontrakt na 20 lat, jako główny najemca obiektu, zgadzając się płacić ok. 1 mln USD rocznie, nie wliczając w to opłat za poszczególne starty.

Plany Virgin Galactic wielokrotnie ulegały jednak opóźnieniom, co skutkowało stratami dla operatora lotniska, czyli New Mexico Spaceport Authority, organu utworzonego przez władze stanu Nowy Meksyk. Jednym ze zdarzeń, które znacząco wpłynęło na kosmiczny startup, był wypadek VSS Enterprise z dn. 31 października 2014 roku, w trakcie którego zginął jeden z pilotów statku, a drugi został ciężko ranny.

Firma zdołała jednak znaleźć przyczynę niepowodzenia misji i finalnie przygotować nowy pojazd – VSS Unity, który od tego czasu odbył już dwa udane loty na wysokość ponad 80 km – w grudniu 2018 r. i w lutym bieżącego roku.

Zgodnie z piątkowym oświadczeniem przedsiębiorstwo przeniesie w najbliższych miesiącach większość elementów wykorzystywanych w działalności firmy do Spaceport America. Przede wszystkim przetransportowane zostaną tam samolot WhiteKnightTwo – VMS Eve oraz statek VSS Unity, jednak wcześniej przejdą one jeszcze ostatnie przeglądy na terenie lotniska w Mojave.

Tak Virgin Galactic skomentowało plan na najbliższe miesiące “To oświadczenie oznacza, że rozpoczęło się końcowe odliczanie przed rozpoczęciem regularnych komercyjnych lotów kosmicznych dla pasażerów, którzy zakupili już bilety, oraz eksperymentów naukowych, które także będą latały ze Spaceport America.”

W okresie wakacyjnym ponad 100 pracowników Virgin Galactic zmieni miejsce pracy z Mojave na Spaceport America.

Aktualnie koszt miejsca na pokładzie VSS Unity to 250 000 USD. Statek jest w stanie wynieść na wysokość około 80 km sześciu pasażerów oraz dwóch pilotów. Właściwy lot VSS rozpoczyna się na wysokości 15 km, kiedy to zostaje on odseparowany od wynoszącego go samolotu. Kosmiczni turyści będą mogli doświadczyć kilku minut nieważkości, a także zobaczą powierzchnię Ziemi na czarnym tle przestrzeni kosmicznej. Statek będzie startował i lądował na tym samym pasie.

Komercyjne loty mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku. Richard Branson ogłosił, że planuje być pierwszym pasażerem i chciałby ujrzeć pierwszy raz Ziemię z kosmosu dokładnie 16 lipca, w 50. rocznicę rozpoczęcia księżycowej misji Apollo 11.

Reklama

Komentarze

    Reklama