Systemy Nośne
Eksplozja i pożar. Niemiecka rakieta zniszczona [WIDEO]
Podczas ostatniej próby statycznej dolnego stopnia niemieckiej rakiety RFA ONE nastąpiła eksplozja oraz pożar testowanego segmentu. Na ten moment przyczyna pozostaje nieznana, ale na zapowiadany debiut rakiety z pewnością będziemy musieli poczekać.
Obecnie przyczyna anomalii pozostaje nieznana. Na materiale wideo opublikowanym przez BBC możemy zauważyć uruchomienie jednostek napędowych w dolnym stopniu rakiety, a następnie pożar (być może spowodowany eksplozją jednego z silników Helix), który przenosi się coraz wyżej.
The BBC posted the video of RFA's First Stage anomaly 🚨 pic.twitter.com/z8wTqfCqHH
— Space Voyaging (@SpaceVoyaging) August 19, 2024
”Spowodowało to anomalię, która doprowadziła do utraty stopnia. Nikt nie został ranny w tym procesie. Stanowisko startowe zostało uratowane i zabezpieczone, sytuacja jest pod kontrolą, a wszelkie bezpośrednie zagrożenie zostało ograniczone.” - czytamy w oświadczeniu wydanym przez firmę Rocket Factory Augsburg. Obecnie we współpracy z SaxaVord trwa analiza zebranych danych, która ma ostatecznie stwierdzić przyczynę anomalii.
W maju br. Rocket Factory Augsburg przeprowadziło udany test statyczny czterech silników Helix znajdujących się w dolnym stopniu. Próba zakończyła się sukcesem i od tego momentu zamontowano pozostałe jednostki napędowe- łącznie 9 sztuk. Warto bowiem zauważyć, że sierpniowy test przeprowadzony został na egzemplarzu przeznaczonym już do debiutanckiego lotu.
Kilka dni przez testem statycznym, niemiecka firma zapowiadała, że debiut powinien odbyć się już za kilka tygodni, natomiast w wyniku eksplozji na pierwszy lot rakiety RFA ONE będziemy musieli jeszcze poczekać. Portal European Spaceflight podał ponadto, że dotychczasowy budżet projektu wyniósł około 90 mln EUR, a po utraceniu stopnia koszty zapewne wzrosną.
Rakieta RFA ONE
RFA ONE to trzystopniowy system nośny o wysokości 30 m i średnicy 2 m. W pierwszym stopniu znajduje się 9 silników Helix zasilanych mieszanką kerazyny RP-1 oraz ciekłego tlenu. Drugi stopień rakiety napędzany jest natomiast pojedynczą jednostką przystosowaną do działania w próżni kosmicznej.
Za trzeci stopień uznawany jest segment transportowy Redshift, który umieszcza ładunek na docelowej orbicie z możliwością kontynuowania misji, np. poprzez wykonywanie działań serwisowych, zmianę wysokości orbity lub inklinacji. Według informacji podanych przez producenta, RFA ONE będzie w stanie wynieść na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO) do 1300 kg ładunku oraz 150 kg na orbitę geostacjonarną (GEO).
AKTUALIZACJA
COO firmy Rocket Factory Augsburg Dr Stefan Brieschenk poinformował na platformie LinkedIn o wynikach pierwszych analiz. ”Podstawową przyczyną na tym bardzo wstępnym etapie wydaje się być pożar tlenu w jednej z turbopomp.” - napisał. Brieschenk dodał ponadto, że silnik oraz wspomniany element wcześniej działały bez zarzutu. Podobnie wszystkie systemy bezpieczeństwa, „ale w poniedziałek wszystko nie poszło zgodnie z planem.”
COO wyraził głęboki żal, podziękował całemu zespołowi oraz zapowiedział kontynuację prac. „Poniedziałkowy wieczór był koszmarem, ale marzenie jest żywe i sprawimy, że stanie się rzeczywistością!” - stwierdził.