Reklama
  • Wiadomości

Europejskie rakiety ze zleceniami na kolejne misje

Firmy Isar Aerospace oraz Avio otrzymały nowe zlecenia na wyniesienie ładunków kosmicznych w ramach europejskiej inicjatywy Flight Ticket Initiative. W misjach zostaną wykorzystane rakiety Spectrum oraz Vega-C.

Rakieta Spectrum w trakcie pierwszego lotu testowego. 30 marca 2025 r.
Rakieta Spectrum w trakcie pierwszego lotu testowego. 30 marca 2025 r.
Autor. Isar Aerospace

Flight Ticket Initiative to narzędzie promowane wspólnie przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) oraz Komisję Europejską, którego celem jest wsparcie firm ze Starego Kontynentu w organizacji testów technologii w przestrzeni kosmicznej. W tym celu strony przydzielają kontrakty do europejskich operatorów rakiet, które wyniosą ładunki na orbitę. Najnowszymi beneficjentami są niemiecka firma Isar Aerospace oraz włoskie Avio.

Reklama

Isar Aerospace

Niemiecka firma wykorzysta system nośny Spectrum. Dwustopniowa rakieta o wysokości 28 m oraz średnicy 2 m jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) do 1 t ładunku oraz do 700 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO). W dolnym stopniu znajduje się 9 silników Aquila, natomiast górny segment napędza pojedyncza jednostka. Silniki zasilane są ekologicznym materiałem pędnym propan + ciekły tlen.

W ramach inicjatywy Flight Ticket Initiative niemiecka firma otrzymała dwa kontrakty:

  • misja "CASSINI", opracowana przez holenderską firmę ISISpace, zakłada udział trzech małych satelitów, które będą wyposażone w ładunki europejskich firm w celu demonstracji i walidacji technologii na orbicie;
  • misja "Tom i Jerry", francuskiej firmy Infinite Orbits, zakłada demonstrację misji usuwania kosmicznych śmieci. Na orbitę trafią dwa satelity, z których jeden będzie demonstrował rolę nieaktywnej jednostki, a drugi zbliży się do niego na odległość kilku metrów;

Obie wystartują na szczycie Spectrum z platformy startowej Isar w Andøya Spaceport w Norwegii. To właśnie tam odbył się również debiut niemieckiej rakiety, który zakończył się niepowodzeniem. Po około 20 sekundach silniki rakiety przestały pracować i system spadł na ziemię.

Reklama

Avio

Obecnie operacyjna wersja Vega-C to czterostopniowa, lekka rakieta o wysokości 35 m, średnicy 3,4 m i masie startowej 210 t. Poszczególne segmenty są zasilane silnikami na paliwo stałe, natomiast w kolejnych wersjach rakiety planuje się zastąpienie niektórych z nich jednostkami na paliwo ciekłe, np. ciekłym metanem i ciekłym tlenem. Vega-C jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską około 2,3 t ładunku.

Vega C, ESA, Europejska Agencja Kosmiczna, Europa, rakieta
Start rakiety Vega-C z satelitą Sentinel-1C.
Autor. ESA

Avio otrzymało trzy zlecenia:

  • misja E.T. Pack od hiszpańskiej firmy Persei zademonstruje technologię deorbitacji satelitów przy pomocy taśmy aluminiowej o długości 1 km, która zostanie rozciągnięta od satelity. Uwięź, tłumaczy ESA, będzie generować prąd elektryczny, przechodząc przez plazmę i pole geomagnetyczne otaczające naszą planetę, co spowolni i zdeorbituje satelitę.
  • misja satelity Pluto+ od niemieckiej agencji kosmicznej DLR, która zademonstruje nowe systemy awioniki;
  • satellita GapMap-1 będzie kolejnym elementem konstelacji do obserwacji Ziemi budowanej przez francuską firmę Grasp;
Reklama

W komunikacie Europejskiej Agencji Kosmicznej brakuje informacji dotyczących wartości kontraktów dla Isar Aerospace i Avio. W komunikacie z 2023 roku ogłoszono jednak, że operatorzy rakiet nośnych, którzy otrzymają zlecenia, mogą liczyć na wynagrodzenie o wartości do 5 milionów euro.

Reklama
Reklama