Systemy Nośne
Japonia: silnik do nowej rakiety stanął w płomieniach
Silnik na paliwo stałe, który ma napędzać małą rakietę Epsilon S, stanął we wtorek w płomieniach podczas testu spalania w centrum kosmicznym Tanegashima w prefekturze Kagoshima - poinformowała japońska agencja kosmiczna JAXA. Policja i straż pożarna podały, że nie było ofiar w ludziach.
Incydent miał miejsce 49 sekund po rozpoczęciu naziemnego testu silnika drugiego stopnia o godz. 8.30 czasu lokalnego (00.30 w Polsce). Japońska Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (JAXA) poinformowała, że podczas testu, który miał trwać ok. 120 sekund, wystąpiła „nieprawidłowość spalania”.
小型ロケット「イプシロンS」燃焼試験で異常 火災発生
— NHKニュース (@nhk_news) November 26, 2024
▼詳細はこちらの記事で速報中です▼https://t.co/fOWZuMFDDm#nhk_video pic.twitter.com/uoNVgllS2X
Jak informuje nadawca NHK, najpierw pojawiły się płomienie, a niespełna minutę później słychać było eksplozję i biały dym spowił okolicę. Lokalna policja i straż pożarna twierdzą, że nie ma doniesień o osobach z obrażeniami. JAXA wszczęła dochodzenie.
Epsilon S notuje kolejne niepowodzenie
Przypomnijmy, że w lipcu 2023 r. również doszło do eksplozji silnika drugiego stopnia rakiety Epsilon S w Centrum Testów Rakietowych Noshiro w prefekturze Akita. Jak donoszą japońskie media, przyczyną było stopienie się jednego z elementów w silniku.
W ocenie agencji Kyodo incydenty mogą spowolnić postęp prac nad rakietą Epsilon S, która ma być następcą obecnej serii Epsilon i zwiększyć konkurencyjność Japonii w sektorze wynoszenia satelitów na orbitę. Pierwotnie start rakiety planowano na marzec przyszłego roku.
Japonia chce konkurować na rynku lekkich rakiet nośnych
Epsilon S to trzystopniowa rakieta o wysokości 27 m oraz średnicy 2,6 m, która jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) ponad 1400 kg oraz ponad 600 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO). System zastąpi rakietę Epsilon.
Główną różnicą miedzy Epsilon oraz jej nową wersją Epsilon S jest wykorzystanie technologii znajdujących się w innych, japońskich rakietach, w tym zmodernizowanych silników na paliwo stałe. W pierwszej rakiecie Japończycy użyli SRB-A, czyli bocznego boostera ze znacznie cięższej rakiety H-IIA. Epsilon S natomiast skorzysta z nowszego SRB-3 z systemu nośnego H3. Pozostałe zmiany dotyczą głównie rozmiarów, owiewki oraz trzeciego segmentu rakiety.