Reklama

Systemy Nośne

Japońska rakieta H3 zdobyła kolejnego klienta w Europie

Autor. JAXA

Mitsubishi Heavy Industries oraz europejska Grupa Eutelsat podpisały kontrakt, w ramach którego od 2027 r. japońska rakieta H3 będzie wynosić nowe satelity komunikacyjne. Szczegóły umowy pozostają jednak nieznane.

Informacja o podpisaniu umowy została ogłoszona przez strony w środę, 18 września br. W ramach kontraktu Mitsubishi Heavy Industries przy pomocy swojej najnowszej rakiety H3 rozpocznie wynoszenia satelitów komunikacyjnych Grupy Eutelsat od 2027 r.

Strony nie opublikowały jednak informacji na temat konkretnej liczby zakontraktowanych startów oraz wartości umowy. Warto jednak zauważyć, że Japończycy co raz mocniej akcentują swoją obecność w Europie. Eutelsat będzie bowiem drugim użytkownikiem rakiety H3 na Starym Kontynencie po brytyjskim Inmarsat.

Reklama

Grupa Eutelsat powstała przez fuzję firm Eutelsat oraz OneWeb w 2023 r. Flota Grupy składa się z ponad 630 satelitów internetowych od OneWeb na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) oraz 37 satelitów komunikacyjnych od Eutelsat na orbicie geostacjonarnej (GEO).

Na przestrzeni lat jednostki te były wynoszone przez różne systemy nośne, tj. rosyjski Sojuz, europejski Ariane 5, indyjski LVM3 oraz amerykański Falcon 9 od SpaceX. Z powyższych tylko dwie ostatnie rakiety pozostały dostępne, a potrzeba rozwoju konstelacji jest pilna.

W porównaniu do systemów, które już wynosiły satelity dla OneWeb i Eutelsat H3 może okazać się zatem interesującym kierunkiem, szczególnie jeśli uda się zredukować koszt dla startu z około 50 mln USD do 33 mln USD, co jest w planach japońskiej agencji kosmicznej JAXA oraz Mitsubishi Heavy Industries.

Reklama

H3 stanowiłaby wówczas dużą konkurencją dla indyjskiej LVM3, której koszt dla pojedynczej misji oscyluje w okolicach 55 mln USD przy posiadaniu mniejszego udźwigu na geostacjonarną orbitę transferową (GTO). Ariane 6, która zastąpiła Ariane 5, niestety może odpychać klientów z uwagi na znacznie wyższy koszt startu oraz mniejszy udźwig na GTO niż H3 (wersja Ariane 62 z dwoma boosterami bocznymi).

Z wyżej wymienionych mocną pozycję utrzymuje Falcon 9 od SpaceX, którego pierwszy stopień można wykorzystać ponownie do lotu. Rakieta może wynieść na LEO blisko 23 t ładunku oraz ponad 8 t na GTO. Koszt pojedynczego startu wynosi to 60-65 mln USD.

Reklama
Reklama

Komentarze