Niemiecka rakieta Spectrum gotowa do debiutu

Autor. Isar Aerospace
Niemiecka firma Isar Aerospace poinformowała o zakończeniu kampanii testów statycznych pierwszego i drugiego segmentu lekkiej rakiety nośnej Spectrum. Debiut systemu odbędzie się w Norwegii.
21 lutego br. Isar Aerospace poinformowało o zakończeniu 30-sekundowego testu statycznego pierwszego segmentu rakiety nośnej Spectrum. Próba pozwoliła na monitorowanie m. in. pracy silników i zakończyła się zakwalifikowaniem stopnia do debiutu. Niemiecka firma przypomina, że górny człon przeszedł podobny test w trzecim kwartale 2024 r.
Designed, built and tested ✅ Pending regulatory approval, we are Go for flight.
— Isar Aerospace (@isaraerospace) February 21, 2025
Read more: https://t.co/F4nmx0zyPO#fromisartospace pic.twitter.com/qHkmE9scvJ
Spectrum to dwustopniowa rakieta o wysokości 28 m oraz średnicy 2 m, która jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) do 1 t ładunku oraz do 700 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO). W dolnym stopniu znajduje się 9 silników Aquila, natomiast w górny segment napędza pojedyncza jednostka. Silniki zasilane są ekologicznym materiałem pędnym propan + ciekły tlen.
Firma nie podała dokładnej daty debiutu rakiety, twierdząc, że odbędzie się ”tak szybko, jak to możliwe”. Prawdopodobnie Spectrum wystartuje jeszcze w tym roku, gdyż jak twierdzi Daniel Metzler, dyrektor generalny i współzałożyciel Isar Aerospace, ”jesteśmy prawie gotowi do lotu testowego. Potrzebujemy tylko licencji.” Ta z kolei zostanie uzyskana przez Norweski Urząd Lotnictwa Cywilnego (NCAA), gdyż debiut odbędzie się z Andøya Spaceport w Norwegii.

W oczekiwaniu na licencję, Isar Aerospace nie szczędzi sił i już teraz pracuje nad segmentami rakiety, które zostaną wykorzystane w drugim i trzecim locie. „Opracowujemy, budujemy i testujemy niemal całą rakietę nośną wewnętrznie, w tym nasze silniki „Aquila”. Lot będzie pierwszym zintegrowanym testem dziesiątek tysięcy komponentów” - skomentował Josef Fleischmann, CTO i współzałożyciel Isar Aerospace.
Czy niemiecki Isar Aerospace może powalczyć na rynku?
W Europie funkcjonuje kilka firm, których flagowe projekty to właśnie lekkie systemy nośne. Dobrym przykładem jest niemiecka Rocket Factory Augsburg z rakietą RFA ONE lub hiszpańska PLD Space i rakieta Miura 5. Nurtującym pytaniem jest, czy w obliczu konkurencji ze Stanów Zjednoczonych, głównie SpaceX ze Starshipem, lekkie systemy nośne znajdą klientów na rynku.
Na to pytane odpowiedział naszej redakcji we wrześniu 2024 r. Kuba Hajkuś, ekspert ds. technologii kosmicznych oraz prowadzący kanału To jakiś kosmos! na platformie YouTube.
„Patrzę z optymizmem na przyszłość europejskich firm rakietowych, bo dostęp do lokalnego operatora rakietowego będzie silnym czynnikiem decyzyjnym. Zwłaszcza, że cenowo ustawiły się na poziomie rakiet SpaceX i indyjskich. Co do zasady nie muszą martwić się o konkurencje z Chin i Rosji, bo sankcje odcinają do nich dostęp.” - skomentował.
Cała wypowiedź eksperta dostępna jest TUTAJ.