Reklama

Niemiecka rakieta Spectrum gotowa do debiutu

Isar Aerospace, Niemcy, Europa, Spectrum, rakieta, kosmos
Niemiecka firma Isar Aerospace poinformowała o zakończeniu kampanii testów statycznych pierwszego i drugiego stopnia rakiety nośnej Spectrum.
Autor. Isar Aerospace

Niemiecka firma Isar Aerospace poinformowała o zakończeniu kampanii testów statycznych pierwszego i drugiego segmentu lekkiej rakiety nośnej Spectrum. Debiut systemu odbędzie się w Norwegii.

21 lutego br. Isar Aerospace poinformowało o zakończeniu 30-sekundowego testu statycznego pierwszego segmentu rakiety nośnej Spectrum. Próba pozwoliła na monitorowanie m. in. pracy silników i zakończyła się zakwalifikowaniem stopnia do debiutu. Niemiecka firma przypomina, że górny człon przeszedł podobny test w trzecim kwartale 2024 r.

Reklama

Spectrum to dwustopniowa rakieta o wysokości 28 m oraz średnicy 2 m, która jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) do 1 t ładunku oraz do 700 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO). W dolnym stopniu znajduje się 9 silników Aquila, natomiast w górny segment napędza pojedyncza jednostka. Silniki zasilane są ekologicznym materiałem pędnym propan + ciekły tlen.

Firma nie podała dokładnej daty debiutu rakiety, twierdząc, że odbędzie się ”tak szybko, jak to możliwe”. Prawdopodobnie Spectrum wystartuje jeszcze w tym roku, gdyż jak twierdzi Daniel Metzler, dyrektor generalny i współzałożyciel Isar Aerospace, ”jesteśmy prawie gotowi do lotu testowego. Potrzebujemy tylko licencji.” Ta z kolei zostanie uzyskana przez Norweski Urząd Lotnictwa Cywilnego (NCAA), gdyż debiut odbędzie się z Andøya Spaceport w Norwegii.

Autor. Isar Aerospace/Andoya Space

W oczekiwaniu na licencję, Isar Aerospace nie szczędzi sił i już teraz pracuje nad segmentami rakiety, które zostaną wykorzystane w drugim i trzecim locie. „Opracowujemy, budujemy i testujemy niemal całą rakietę nośną wewnętrznie, w tym nasze silniki „Aquila”. Lot będzie pierwszym zintegrowanym testem dziesiątek tysięcy komponentów” - skomentował Josef Fleischmann, CTO i współzałożyciel Isar Aerospace.

Reklama

Czy niemiecki Isar Aerospace może powalczyć na rynku?

W Europie funkcjonuje kilka firm, których flagowe projekty to właśnie lekkie systemy nośne. Dobrym przykładem jest niemiecka Rocket Factory Augsburg z rakietą RFA ONE lub hiszpańska PLD Space i rakieta Miura 5. Nurtującym pytaniem jest, czy w obliczu konkurencji ze Stanów Zjednoczonych, głównie SpaceX ze Starshipem, lekkie systemy nośne znajdą klientów na rynku.

    Na to pytane odpowiedział naszej redakcji we wrześniu 2024 r. Kuba Hajkuś, ekspert ds. technologii kosmicznych oraz prowadzący kanału To jakiś kosmos! na platformie YouTube.

    „Patrzę z optymizmem na przyszłość europejskich firm rakietowych, bo dostęp do lokalnego operatora rakietowego będzie silnym czynnikiem decyzyjnym. Zwłaszcza, że cenowo ustawiły się na poziomie rakiet SpaceX i indyjskich. Co do zasady nie muszą martwić się o konkurencje z Chin i Rosji, bo sankcje odcinają do nich dostęp.” - skomentował.

    Cała wypowiedź eksperta dostępna jest TUTAJ.

    Reklama

    Komentarze

      Reklama