Reklama

Systemy Nośne

Rakieta Vega-C na ostatniej prostej. Udany test silnika Zefiro 40

ESA, Europejska Agencja Kosmiczna, Europa, Zefiro 40, Vega-C, rakiety, silnik, Avio
Test zmodyfikowanego silnika Zefiro 40 do rakiety Vega-C.
Autor. ESA

Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała o udanym teście silnika Zefiro 40 ze zmodyfikowaną dyszą, która była główną przyczyną podczas nieudanej misji rakiety Vega-C w grudniu 2022 r. Próba była ostatnią przed powrotem do lotów, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku.

Avio, producent silnika Zefiro 40 oraz rakiety Vega-C, przeprowadził testowy zapłon w czwartek, 3 października br. w ośrodku testowym Salto di Quirra na Sardynii we Włoszech. Przypomnijmy, że była to druga tego typu próba, a tym samym ostatnia przed planowanym powrotem do regularnych startów pod koniec 2024 r.

W komunikacie Avio nie została podana dokładna długość testu jednostki napędowej. Josef Aschbacher, dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kosmicznej, we wpisie na platformie X poinformował, że próba charakteryzowała się „niskim ciśnieniem przy dłuższym czasie spalania”. Podczas pierwszego podejścia w maju br. Avio zrobiło natomiast odwrotnie.

Reklama

Zefiro 40 to silnik o długości 7,6 m, średnicy 2,3 m zasilany paliwem stałym w ilości 36 t. Jednostka znajduje się w drugim stopniu europejskiej rakiety Vega-C, której debiut miał miejsce w lipcu 2022 r. Druga próba wypadła jednak znacznie gorzej, gdyż uziemiła rakietą na blisko 2 lata.

Przyczyny należy szukać właśnie w silniku Zefiro 40, którego dysza ostatecznie wymagała całkowitego przeprojektowania. W maju br. przeprowadzono test statyczny z nową wersją, która działała zgodnie z oczekiwaniami przez planowane 94 sekundy. Udane testy kwalifikują Zefiro 40 do powrotu do lotów.

Na horyzoncie nowa rakieta od Avio

Vega C nie pozostanie flagową rakietą Avio, gdyż już w 2027 r. Włosi planują wprowadzenie na rynek sytemu nośnego Vega E. Trzystopniowy system nośny wykorzysta pierwszy i drugi segment wchodzący w skład Vegi C. W górnym stopniu Avio zamierza jednak wykorzystać nowy silnik M10 na paliwo ciekły metan + ciekły tlen.

Jednocześnie będą trwały prace nad rozwinięciem silnika M10 do wersji M60 na mieszankę ciekłego tlenu i CNG (skompresowany gaz ziemny). Silnik również zostanie wykorzystany w Vega Next. Z półrocznego raportu finansowego Avio wynika, że rakieta zostanie wprowadzona do użytku po 2032 r.

Więcej informacji na temat planów włoskiego Avio dostępnych jest TUTAJ.

Reklama

Komentarze

    Reklama