Reklama

Systemy Nośne

Rakieta Vega E na horyzoncie. Fundusze na rozwój w tym roku?

Artystyczna wizja rekiety nośnej Vega E. Ilustracja: ESA-Jacky Huart, 2017
Artystyczna wizja rekiety nośnej Vega E. Ilustracja: ESA-Jacky Huart, 2017

Podczas konferencji prasowej Toni Tolker-Nielsen, dyrektor ds. transportu kosmicznego w Europejskiej Agencji Kosmicznej, zapowiedział, że włoskie Avio jeszcze w tym roku może otrzymać kontrakt na kontynuację prac nad nową wersją rakiety Vega.

Informacja została przekazana podczas konferencji prasowej, skupiającej się w głównej mierze na nadchodzącym starcie rakiety Vega-C, która powróci do regularnych misji po nieudanym locie w grudniu 2022 r. Wyniesienie satelity Sentinel-1C w ramach uzupełnienia konstelacji Copernicus nastąpi 4 grudnia 2024 r.

Vega C nie pozostanie flagową rakietą Avio, gdyż już w 2027 r. Włosi planują wprowadzenie na rynek sytemu nośnego Vega E. Trzystopniowy system nośny wykorzysta pierwszy i drugi segment wchodzący w skład Vegi C. W górnym stopniu Avio zamierza jednak wykorzystać nowy silnik M10 na paliwo ciekły metan + ciekły tlen.

Reklama

Fundusz na projekt rakiety Vega E zostały przyznane już kilka lat temu. W 2017 r. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przydzieliła włoskiemu Avio, stojącemu na czele europejskiego konsorcjum, kontrakt o wartości 53 mln EUR.

Ostatnie informacje o kolejnej transzy pojawiły się w 2021 r., kiedy ówczesny dyrektor generalny Avio Giulio Ranzo i dyrektor ESA ds. transportu kosmicznego Daniel Neuenschwander podpisali umowę o wartości 118,8 mln EUR, zapewniającą kontynuację programu europejskiej rakiety nośnej.

Podczas wspomnianej konferencji prasowej Toni Tolker-Nielsen nie poinformował o planowanej wartości kolejnego kontraktu. Jedyną informacją pozostaje planowana data podpisania - „jeszcze przed końcem roku”.

Reklama

Rakieta Vega E

Vega E będzie bazować rozwinięciem standardu C. Wprowadzone zostaną jednak duże zmiany, jak wspomniane przejście z 4 segmentów do 3. Silniki Zefiro 9 oraz AVUM+ zostaną zastąpione pojedynczą jednostką M10 zasilaną paliwem ciekły metan i ciekły tlen (methalox).

Pierwszy segment stanowić będzie P120C, czyli booster boczny na paliwo stałe do europejskiej rakiety Ariane 6, której debiut mogliśmy oglądać w lipcu 2024 r.. Drugi stopień zasili natomiast jednostka Zefiro 40 zasilana również paliwem stałym. To właśnie ten silnik, a właściwie jego dysza, stanowiła przyczynę awarii w misji rakiety Vega C w grudniu 2022 r.

Reklama

Komentarze

    Reklama