Reklama

Starship gotowy do lotu? Elon Musk podał datę startu

Starship, Ship, Super Heavy, Elon Musk, SpaceX, USA
SpaceX przeprowadziło test statyczny górnego segmentu rakiety Starship/Super Heavy.
Autor. SpaceX via X

SpaceX przeprowadziło udany test statyczny górnego segmentu systemu Starship/Super Heavy. Najpotężniejsza rakieta w historii może wzbić się w powietrze już w piątek, 28 lutego.

Informacja o planowanej dacie kolejnego lotu testowego rakiety Starship/Super Heavy została opublikowana na platformie X przez Elona Muska. Już w piątek, 28 lutego br. najpotężniejszy system nośny może wzbić się do lotu po raz 8.

Reklama

Problemem pozostaje jednak brak zatwierdzenia przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) wyników dochodzenia w sprawie 7 lotu Starshipa. Przypomnijmy, że podczas ostatniego lotu dolny segment powrócił na platformę startową przy pomocy mechanicznych ramion Mechazilla.

Górny człon kontynuował misję, natomiast na wysokości 146 km nad Ziemią i lecący z prędkością ponad 17 tys. km/godz statek przestał przesyłać dane. Niedługo później firma SpaceX oficjalnie potwierdziła, że Ship 33 został „uznany za stracony”. W wyniku sytuacji utracone zostały także demonstratory satelitów Starlink V3, które miały w ramach testu zostać wypuszczone z Shipa.

Siódmy lot testowy był jednocześnie debiutem nowej wersji górnego stopnia, w którym zmodyfikowano m. in. układ paliwowy. Po eksplozji w mediach społecznościowych pojawiły się nagrania spadających z nieba szczątek segmentu rakiety. Szczególnie efektowne były nagrania pochodzące od osób znajdujących się na terytorium Turks i Caicos.

Reklama

SpaceX przeprowadziło już niezbędne testy przed nadchodzącym startem. W nocy z 9 na 10 lutego odbyła się próba statyczna silników Raptor w dolnym segmencie Super Heavy. Dwa dni później natomiast miał miejsce podobny test, tym razem na górnym segmencie. Sześć silników Raptor uruchomiono na około minutę.

Plan na lot numer 8

SpaceX prawdopodobnie powtórzy działania przewidziane na misję ze stycznia 2025. Dolny segment rakiety powróci na stanowisko przy pomocy mechanicznych ramion Mechazilli lub, w przypadku zagrożenia eksplozją, wyląduje w Zatoce Meksykańskiej (Zatoka Amerykańska).

Kolejnym celem będzie przetestowanie nowej wersji górnego segmentu Starship Block 2. Główne różnice między wersjami segmentów widoczne są w klapach, które zostały zmniejszone i przeniesione wyżej i dalej od osłony termicznej, przez co oczekuje się mniejszych szkód podczas ponownego wejścia w atmosferę.

Reklama

Komentarze

    Reklama