- Wiadomości
Starship osiąga kamień milowy. SpaceX nie zwalnia tempa
Starship/Super Heavy, najpotężniejsza rakieta nośna na świecie, wystartowała po raz dziesiąty, czyniąc znaczący krok naprzód w rozwoju projektu. SpaceX poinformowało o realizacji wszystkich celów misji.
Autor. SpaceX
Rakieta wystartowała w nocy, z 26 na 27 sierpnia 2025 roku, z platformy startowej w Starbase w Teksasie. Lot rozpoczął się od uruchomienia 33 silników Raptor w dolnym segmencie rakiety - Super Heavy. W dalszej kolejności doszło do zapłonu jednostek w górnym stopniu Starship, a następnie rozdzieleniu obu segmentów. Super Heavy pomyślnie zakończył lot wodując w Zatoce Meksykańskiej .
Kluczowym celem misji było wypuszczenie w przestrzeni kosmicznej symulatorów satelitów Starlink, co zostało zrealizowane pomyślnie. Ładunek, z uwagi na trajektorię suborbitalną Starshipa, nie pozostał na orbicie, a spłonął w atmosferze naszej planety. Po raz drugi w historii udało się ponownie uruchomić silnik Raptor Vacuum w kosmosie, demonstrując kluczową zdolność do deorbitacji. Misja zakończyła się udanym wodowaniem w Oceanie Indyjskim, które poprzedził test osłony termicznej oraz klap do sterowania.
Splashdown confirmed! Congratulations to the entire SpaceX team on an exciting tenth flight test of Starship! pic.twitter.com/5sbSPBRJBP
— SpaceX (@SpaceX) August 27, 2025
W tym roku odbyły się już cztery misje rakiety Starship/Super Heavy. Trzy poprzednie zakończyły się utratą górnego stopnia jeszcze przed powrotem na Ziemię. Mówimy wciąż o lotach testowych, które z definicji mają wykryć wszelkie usterki przed misją z prawdziwym ładunkiem lub astronautami. Złe doświadczenia wywołały negatywne opinie o wersji Block 2. Segmenty wykorzystane w misji sierpniowej były przedstawicielami tego gatunku, broniącymi honoru.
SpaceX napotkało jeszcze jeden problem. W czerwcu 2025 roku egzemplarz Ship 36 eksplodował podczas rutynowego testu w centrum lotów kosmicznych w Starbase w amerykańskim stanie Teksas, powodując duże szkody w infrastrukturze. Przyczyną okazał się zbiornik COPV wypełniony ciekłym azotem, który służy m.in. do regulacji ciśnienia w zbiornikach paliwa.
Od tego momentu firma Elona Muska zaczęła testy Shipa 37, czyli górnego segmentu rakiety (dolny segment w misji posiadał oznaczenie Booster 16). 31 lipca przeprowadzono test statyczny, uruchamiając pojedynczy silnik Raptor Vacuum, co symulowało odpalenie silnika w przestrzeni kosmicznej. Na początku sierpnia natomiast miał miejsce test statyczny wszystkich sześciu jednostek.
Po opisanych próbach wymieniono przynajmniej jeden silnik Raptor Vacuum, a następnie przeprowadzono spin prime test, symulujący sekwencję uruchomienia silnika, natomiast bez jego faktycznego zapłonu.
Open the pod bay door, HAL
— SpaceX (@SpaceX) August 26, 2025
Starship deploying @Starlink simulator sats pic.twitter.com/3CSOyulzcJ
Ze Starshipem związane są duże nadzieje, ponieważ ma on być środkiem transportu, który ponownie zabierze ludzi na Księżyc w ramach misji Artemis III. Ma to być też statek, na pokładzie którego pierwsi astronauci mają stanąć na Marsie.