Reklama

Systemy Nośne

Starship testowany przed piątym lotem. SpaceX już planuje kolejny

Test statyczny silników w górnym stopniu rakiety Starship/Super Heavy
Test statyczny silników w górnym stopniu rakiety Starship/Super Heavy
Autor. SpaceX via X

SpaceX rozpoczęło przygotowania do szóstego lotu testowego rakiety Starship/Super Heavy. Według Elona Muska, system nośny będzie gotowy do tej próby, zanim wydana zostanie zgoda na piąty lot.

W czwartek, 19 września br. SpaceX wykonało udany test statyczny 6 silników Raptor znajdujących się w górnym stopniu najpotężniejszej rakiecie na świecie Starship/Super Heavy. Próba została przeprowadzona na segmencie Ship 31 i trwała około 7 s.

Ship 31 zostanie wykorzystany w szóstym locie testowym (IFT-6), z którym jednak jest pewien problem. SpaceX, w wyniku ciągłego braku zgody na start od Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), wciąż nie przeprowadziło piątego lotu testowego (IFT-5). Z tego powodu data przyszłych prób w dalszym ciągu pozostaje nieznana.

Reklama

„Niestety, zamiast skupiać zasoby na krytycznej analizie bezpieczeństwa i współpracować nad racjonalnymi zabezpieczeniami chroniącymi zarówno społeczeństwo, jak i środowisko, proces wydawania licencji był wielokrotnie zakłócany przez kwestie od błahych po ewidentnie absurdalne. - czytamy w ostatnim komunikacie SpaceX.

Firma Elona Muska twierdzi, że Starship jest gotowy do piątego lotu testowego od pierwszego tygodnia sierpnia br., natomiast obecnie szacuje się, że IFT-5 zostanie przeprowadzone pod koniec listopada. SpaceX przypuszcza, że odpowiedzialnymi za tę sytuację są małe grupy interesów oraz krytyków projektu, które lobbują amerykańską administrację przeciwko Muskowi.

Reklama

Przypomnijmy, że próba nr 5 będzie bardzo emocjonująca, głównie ze względu na etap powrotu dolnego stopnia (Super Heavy). SpaceX podejmie próbę przechwycenia tego segmentu przez mechaniczne ramiona wieży startowej o nazwie Mechazilla. Jeśli test się powiedzie, będzie to kolejny znaczny postęp w projekcie, a także historyczne osiągnięcie dla firmy Muska.

Na obecnym etapie rozwoju programu Starshipa zrozumiałe jest, że FAA potrzebuje więcej czasu na analizę działań giganta technologicznego. Z drugiej strony, przy tak ambitnym planie eksploracji kosmosu, który przedstawia NASA, w tym założenie stałej placówki badawczej na Księżycu oraz Marsie, naprawa systemu wydawania licencji startowych i ogólnego funkcjonowania FAA jest niezbędna.

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!