Systemy Nośne
Starship: testy dolnego stopnia oraz plan na 145 startów rocznie
SpaceX przeprowadziło udany test statyczny Boostera 12, czyli dolnego segmentu rakiety Starship/Super Heavy, który zostanie wykorzystany w nadchodzącym, testowym locie orbitalnym. Piąta próba najpotężniejszego systemu na świecie powinna odbyć się na początku sierpnia br. i będzie znacząco różniła się od poprzednich.
W poniedziałek, 15 lipca br. SpaceX przeprowadziło udany test statyczny Boostera 12, który polegał na jednoczesnym uruchomieniu 33 silników Raptor. Wcześniej dolny segment, który weźmie udział w nadchodzącej, piątej próbie lotnej systemu Starship/Super Heavy, został poddany testowi spin pime, który symuluje sekwencję uruchomienia silników, ale bez ich faktycznego zapłonu.
Full duration static fire of Flight 5 Super Heavy booster pic.twitter.com/8rF9KUdMUD
— SpaceX (@SpaceX) July 15, 2024
Tego typu próby to standardowa procedura przed testowym lotem orbitalny najpotężniejszego systemu na świecie Starship/Super Heavy. Piąta próba rakiety będzie wyjątkowa, gdyż SpaceX zaplanowało lądowanie górnego stopnia z wykorzystaniem mechanicznych ramion wieży o nazwie Mechazilla. Przypomnijmy, że podczas ostatniej próby Booster 11 pomyślnie wylądował dokładnie w zaplanowanym miejscu w Zatoce Meksykańskiej.
Warto zauważyć, że w przypadku kolejnego startu udział wezmą segmenty Ship 30 oraz Booster 12. W górnym stopniu zostaną dokonane pewne zmiany, które mają zapewnić większe bezpieczeństwo, tj. usuwanie płytek termicznych i zastępowanie nowymi, które mają być około dwukrotnie bardziej wytrzymałe. Kolejnym elementem zabezpieczenia będzie materiał ablacyjny oparty na krzemie, który znajdzie się pod płytkami.
Zastosowanie takich zmian ma pomóc Shipowi przetrwać w całości ponowne wejście w atmosferę, co jest obecnie największym problemem dla SpaceX. Nadchodzący lot wykaże, czy nowe rozwiązanie pomoże osiągnąć ten cel. Należy przypomnieć, że jest to niezbędne, nie tylko dla bezpieczeństwa ładunków, ale także dla astronautów, którzy będą na pokładzie Starshipa w trakcie księżycowych misji programu Artemis. Pierwszy z takich lotów miałby odbyć się już za kilka lat, więc nie zostało dużo czasu.
SpaceX chce zwiększyć częstotliwość startów Starshipa
Z relacji obserwatorów działań w Starbase wynika, że amerykański gigant technologiczny dąży do zwiększenia częstotliwości startów największej rakiety na świecie. Dowodem na to są postępy w pracach nad kolejną platformą startową o nazwie Pad B. Infrastruktura posłuży również w sytuacji awarii Pad A
SpaceX negocjuje również z Federalną Administracją Lotnictwa (FAA) o zgodę na zwiększenie liczby możliwych startów z Boca Chica z 10 do 25 rocznie. Firma Elona Muska idzie o krok dalej, negocjując dostęp do innych padów. Jak informuje portal Nasaspaceflight.com, z LC-39A w Kennedy Space Center na Florydzie miałoby to być 44 starty rocznie, natomiast z SLC-37B w bazie Sił Kosmicznych USA na Przylądku Canaveral - 76. W sumie SpaceX planuje mieć dostęp do 4 padów, przeprowadzając łącznie 145 startów Starshipa.
Źródło: Nasaspaceflight.com / Sapce24.pl