Reklama

Systemy Nośne

Stratolaunch. Pierwszy lot pojazdu hipersonicznego Talon

Autor. Ursa Major

Wraz z początkiem marca br. firma Stratolaunch wykonała kolejny lot samolotu o największej rozpiętości skrzydeł na świecie. Tym razem podczas testu po raz pierwszy w historii przeprowadzono uruchomienie bezzałogowej platformy hipersonicznej Talon (TA-1), która podczas próby osiągnęła prędkość bliską 5 Mach.

Amerykańska firma Stratolaunch ogłosiła pomyślne przeprowadzenie testu pojazdu hipersonicznego wielokrotnego użytku Talon TA-1. Lot został wykonany za pomocą sześciosilnikowego samolotu o nazwie Roc. W trakcie próby transportował on technologię hipersoniczną, która w pewnym momencie została oddzielona od nosiciela i uruchomiła swój silnik. Próba stanowiła kamień milowy w projekcie, gdyż był to pierwszy lot Talona-A z użyciem własnego napędu.

Chociaż nie mogę podać konkretnej wysokości i prędkości osiągniętej przez TA-1 dzięki zastrzeżonym umowom z naszymi klientami, z przyjemnością informujemy, że oprócz spełnienia wszystkich głównych celów lotu i celów klienta, osiągnęliśmy wysokie prędkości naddźwiękowe, zbliżające się do 5 Mach i zgromadziliśmy ogromną ilość danych, które mają niesamowitą wartość dla naszych klientów” - poinformowała w oficjalnym komunikacie firma Stratolaunch.

Reklama

Po zakończeniu pracy silnika platforma kontynuowała swój lot jeszcze przez kilka minut, po czym wykonano kontrolowane lądowanie na wodach Pacyfiku u wybrzeży Kalifornii. Przypomnijmy, że układ napędowy pojazdu Talon-A obsługuje silnik rakietowy Hadley firmy Ursa Major, który zapewnia wymagany ciąg do osiągnięcia prędkości hipersonicznej. Jak opisali przedstawiciele firmy Stratolaunch po teście, jednostka napędowa spisała się bardzo dobrze, spełniając wszystkie oczekiwania.

Autor. Stratolaunch on X

Warto zaznaczyć, że Talon TA-1 to pierwszy prywatny pojazd hipersoniczny w USA, który został przetestowany w locie. Firma pracuje także nad nowymi wersjami pojazdów z serii Talon. TA-2 powinien zaliczyć pierwsze loty jeszcze w drugiej połowie obecnego roku, natomiast TA-3 znajduje się obecnie w produkcji. Firma rozpoczęła również modyfikacje swojego infrastruktury startowej pod loty Boeinga 747, który został nabyty w zeszłym roku od Virgin Orbit.

Reklama

Opisywana próba to także kolejny lot dla samolotu-matki o nazwie Roc, który biorąc pod uwagę rozpiętość skrzydeł (117 m) jest obecnie największym samolotem na świecie. Został on stworzony do pełnienia funkcji nosiciela dla pojazdów hipersonicznych i rakiet dostarczających satelity na niską orbitę okołoziemską (LEO). Statek porusza się po ziemi na 28 kołach, a jego masa wynosi 227 ton, zaś po całkowitym napełnieniu jego sześciu zbiorników na paliwo i doczepieniu maksymalnego dopuszczalnego ładunku wartość ta wzrasta do 590 ton.

Autor. Stratolaunch on X

Warto zaznaczyć, że pojazdy Talon są interesującym rozwiązaniem dla wojska USA. Przykładem tego jest kontrakt, który firma Stratolaunch zawarła w 2023 r. ze spółką Leidos, głównym wykonawcą programu MACH-TB (Multi-Service Advanced Capability Hypersonic Test Bed) dla dla Marynarki Wojennej. W ramach tej umowy odbędzie się pięć lotów hipersonicznych Talon-A z opcjonalnymi ładunkami. Ma to pomóc w opracowaniu niezawodnych i niedrogich zdolności hipersonicznych, których wymaga obecnie Departament Obrony.

Reklama

Firma Stratolaunch została założona w 2011 r. Zamysłem spółki było opracowanie nowego, niezależnego od warunków pogodowych i lokalizacji kosmodromu na Ziemi oraz tańszego sposobu na wystrzeliwanie na wysokości ok. 11 km rakiet nośnych poprzez użycie gigantycznego samolotu. W dalszym czasie, ze względu na złą sytuację finansową i groźbę bankructwa, firma zmieniła właścicieli, którzy oznajmili kontynuację prac rozwojowych z myślą o klientach rządowych i wojsku.

Źródło: Stratolaunch/Space24.pl

Reklama
Reklama

Komentarze