Reklama

Systemy Nośne

Stratolaunch: siódmy lot giganta. Padł rekord wysokości

Autor. Stratolaunch.com

Przedsiębiorstwo Stratolaunch ogłosiło zakończenie siódmego lotu testowego sześciosilnikowego dwukadłubowca o nazwie Roc. Podczas próby samolot wzniósł się na rekordową dotychczas wysokość, wynoszącą ponad 8 km nad powierzchnią Ziemi. Biorąc pod uwagę rozpiętość skrzydeł (117 m) - jest to obecnie największy samolot świata.

Reklama

Stratolaunch oświadczył, że ich dwukadłubowiec przeznaczony do wynoszenia pojazdów hipersonicznych i rakiet osiągających orbitę przeszedł kolejny lot testowy, podczas którego osiągnął największą wysokość ze wszystkich przeprowadzonych do tej pory prób. Próba samolotu lecącego nad pustynią Mojave trwała nieco ponad 3 godziny i załodze udało się wzbić na pułap 8200 m.

Reklama

Założeniami operacji było m.in. sprawdzenie faktycznych możliwości maszyny, co do maksymalnej wysokości lotu, walidacja osiągów samolotu i sprawdzenie jego funkcjonowania z zainstalowanymi nowymi elementami. Przetestowano pylon, który ma być punktem mocowania dla pojazdów hipersonicznych i rakiet dostarczających satelity na niską orbitę okołoziemską (LEO).

Czytaj też

Jak oznajmiła firma Stratolaunch w swoim komunikacie prasowym odnoszącym się do opisywanej próby, był to niemały sukces w historii spółki, która tym samym zwiększa tempo dążenia do świadczenia usług częstych lotów dla swoich klientów. Zespół inżynierów niedawno po raz pierwszy zintegrował rakietowy pojazd testowy Talon-0 ze statkiem-matką, sygnalizując przez to pełne skupienie w kierunku najbliższych testów polegających na separacji pojazdu. Powinny się zacząć jeszcze w tym roku.

Reklama

Firma Stratolaunch założona została w 2011 r. i przez wiele lat była związana ze współzałożycielem Microsoftu - nieżyjącym już Paulem Allenem. Jej zamysłem było opracowanie nowego, niezależnego od warunków pogodowych i lokalizacji kosmodromu na Ziemi oraz tańszego sposobu na wystrzeliwanie na wysokości ok. 11 km rakiet orbitalnych poprzez użycie gigantycznego samolotu-matki. W dalszym czasie, ze względu na złe warunki finansowe i groźbę bankructwa, firma zmieniła właścicieli, którzy oznajmili kontynuację prac rozwojowych z myślą o klientach rządowych i wojsku - w szczególności amerykańskim.

Czytaj też

Prace nad samolotem ponad 100 m rozpiętością skrzydeł są dość żmudne, lecz kolejne udane próby przybliżają firmę do ostatecznego sukcesu. Według obecnych planów przedsiębiorstwo Stratolaunch przewiduje świadczenie usług startów z powietrza dla klientów rządowych już w 2023 r. W dalszej przyszłości firma skupi się także nad prowadzeniem także działalności komercyjnej. Aktualnie przygotowywany do testów jest hipersoniczny pojazd o długości 8,5 m, o nazwie Talon-A. $$

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama