Włosi zapowiadają test demonstratora nowej rakiety

Autor. Avio/ESA
Włoskie Avio opublikowało sprawozdanie finansowe za 2024 r., w którym poinformowało o planowanych testach demonstratora technologii pod przyszłą rakietę wielokrotnego użytku.
Pełne sprawozdanie oraz prezentacja z planami na 2025 r. zostały opublikowane przez Avio 13 marca 2025 r. W dokumencie opisano sukcesy z ubiegłego roku, tj. powrót rakiety Vega C do misji orbitalnych po fatalnej usterce w grudniu 2022 r. oraz debiut systemu Ariane 6. Wśród kluczowych informacji znalazła się zapowiedź testów pod przyszłą rakietę nośną wielokrotnego użytku.
Pierwszy test w 2025 r.
W 2023 r. Avio pozyskało od włoskiego rządu kontrakt o wartości 181,6 mln EUR na opracowanie dwustopniowego demonstratora lekkiej rakiety nośnej zasilanej mieszanką paliwa ciekły metan i ciekły tlen (methalox). Wówczas włoska spółka przekazała, że cel ten zostanie osiągnięty do 2026 r.
W najnowszym sprawozdaniu finansowym Avio poinformowało, że planuje przyśpieszyć prace nad dwoma demonstratorami lotu, a pierwsze testowe uruchomienie ma odbyć się w trzecim kwartale 2025 r.
Chociaż nie wskazano, że cały proces ma na celu opracowanie rakiety wielokrotnego użytku, wskazuje na to zamieszczony rysunek segmentu rakiety. Widoczne są bowiem metalowe kratownice grid fins, które służą do sterowania i stabilizowania rakiety podczas fazy opadania.
Avio pracuje nad nowymi rakietami nośnymi
We flocie włoskiej spółki pozostaje obecnie jedna rakieta orbitalna Vega C. Ta jednak nie pozostanie długo sama, gdyż już w 2027 r. Włosi planują wprowadzenie na rynek sytemu nośnego Vega E. Trzystopniowy system nośny wykorzysta pierwszy i drugi segment wchodzący w skład Vegi C. W górnym stopniu Avio zamierza jednak wykorzystać nowy silnik MR10 na paliwo ciekły metan + ciekły tlen.

Autor. ESA
Nowa rakieta zapewni znacznie większe możliwości niż w przypadku wersji Vega C przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Wnioski z projektu Vega E oraz wspomnianych demonstratorów technologii pomogą w opracowaniu systemu nośnego Vega NEXT z większym silnikiem MR60. Ten ma zostać wdrożony w 2032 r.