Systemy Nośne
Europejska rakieta Vega-C wraca z zaświatów
Włoskie Avio oraz Europejska Agencja Kosmiczna mogą odetchnąć z ulgą. Rakieta Vega-C powróciła do lotów po 2-letniej przerwie spowodowanej awarią silnika i wyniosła na orbitę okołoziemską nowego satelitę w ramach uzupełnienia konstelacji Copernicus.
W czwartek, 5 grudnia o godzinie 22:20 czasu polskiego z kosmodromu w Kourou w Gujanie Francuskiej wystartowała rakieta Vega-C, wynosząc na niską orbitę okołoziemską (LEO) satelitę Sentinel-1C w ramach uzupełnienia europejskiej konstelacji obserwacji Ziemi - Copernicus.
#VV25📽️🚀Rewatch the liftoff from @EuropeSpacePort!
— Arianespace (@Arianespace) December 5, 2024
With #Sentinel1 C @CopernicusEU satellite for @EU_Commission @defis_eu & @esa on board a Vega C rocket.
Sentinel-1C well on its way towards the Sun-Synchronous Orbit at an altitude of 700km. #DestinationSpace #Arianespace pic.twitter.com/y1si9BcjnQ
Nowy satelita wsparciem dla bezpieczeństwa Europy
Sentinel-1C bazuje na swoich poprzednikach 1A oraz 1B. Pierwszy z nich pozostanie operacyjny do przyszłego roku, a później zastąpiony przez satelitę Sentinel-1D. Druga jednostka natomiast zakończyła swoją misję w sierpniu 2022 r. po problemie technicznym, który uniemożliwił poprawne zbieranie danych. Sentinel-1B spłonie w atmosferze Ziemi w ciągu kolejnych 25 lat.
Satelity Sentinel działające w ramach konstelacji Copernicus mają zapewnić mieszkańcom Starego Kontynentu wiedzę o aktualnym stanie planety i zmianach na Ziemi. W ważnej dziedzinie monitorowania środowiska program obserwacji Ziemi pozwala Europie wybić się na niezależność oraz stać się ważnym światowym graczem, przyczyniające się jednocześnie do rozwoju bezpieczeństwa i gospodarek krajów UE.
Rakieta Vega-C wróciła po gry
Jeszcze kilka miesięcy temu stojące na czele konsorcjum projektu - włoskie Avio - pozostawało w dość trudnej sytuacji z uwagi na fakt, iż jedynym dostępnym systemem nośnym w arsenale pozostawała rakieta Vega. Przypomnijmy, że jej ulepszona wersja do standardu C doświadczyła anomalii w grudniu 2022 r., która uziemiła ją na kolejne lata.
Ostatecznie udało się wykryć i naprawić przyczynę anomalii, która była związana z dyszą silnika Zefiro 40 w drugim segmencie. Rakieta jest obecnie flagowym projektem Avio, pozostając jednak tymczasowo w rękach Arianespace.
Arianespace i Avio uzgodniły, że Arianespace pozostanie dostawcą usług startowych i operatorem usług startowych Vega i Vega-C do lotu Vega 29 (VV29), zaplanowanego na czwarty kwartał 2025 r.” - czytamy we wrześniowym, półrocznym raporcie finansowym włoskiej spółki. Docelowo planowane jest zwiększenie liczby lotów Vegi C z 4 do 5 rocznie.
Na horyzoncie rozwój do standardu Vega-E
Vega-C nie pozostanie flagową rakietą Avio, gdyż już w 2027 r. Włosi planują wprowadzenie na rynek sytemu nośnego Vega-E. Trzystopniowy system nośny wykorzysta pierwszy i drugi segment wchodzący w skład Vegi C. W górnym stopniu Avio zamierza jednak wykorzystać nowy silnik M10 na paliwo ciekły metan + ciekły tlen.
Jeszcze w tym roku Europejska Agencja Kosmiczna planuje przydzielenie kontraktu Avio, który zapewniłby kolejne fundusze na rozwój projektu. Więcej informacji na temat nowej rakiety i jej finansowania dostępnych jest TUTAJ.