Reklama
  • WIADOMOŚCI

Amerykanie przyspieszają rozwój silników rakietowych

Amerykański koncern Northrop Grumman kontynuuje program rozwoju silników rakietowych na paliwo stałe. W ostatnim czasie poczyniono w tym zakresie kolejne postępy.

Testy silnika rakietowe na paliwo stałe w ramach programu Solid Motor Annual Rocket Technology Demonstrator (SMART Demo).
Testy silnika rakietowe na paliwo stałe w ramach programu Solid Motor Annual Rocket Technology Demonstrator (SMART Demo).
Autor. Northrop Grumman

4 grudnia br. firma Northrop Grumman przeprowadziła testy statyczne silnika rakietowego na paliwo stałe w ramach wewnętrznego programu. Próba dotyczyła jednostki napędowej o nazwie SMASH!22. Jest to silnik o średnicy 56 centymetrów. W ramach testu pracował on przez około 30 sekund, dostarczając inżynierom pełen zestaw danych do dalszej analizy.

Warto zauważyć, że SMASH!22 został stworzony w rekordowym tempie. Od koncepcji do przeglądu projektu minęło zaledwie osiem miesięcy. Dla porównania, tradycyjny proces projektowania podobnych silników zajmuje zwykle około trzech lat.

Reklama

Po zakończonej próbie Northrop Grumman poinformowało też o zakończonych pracach nad kolejnym, większym (ponad 70 cm średnicy) silnikiem rakietowym – BAMM!29 2.0. Jego pierwszy test odbędzie się na początku przyszłego roku. Obie jednostki napędowe powstały w ramach intensywnie rozwijanego programu Solid Motor Annual Rocket Technology Demonstrator (SMART Demo).

Program ten został stworzony przez firmę Northrop Grumman w odpowiedzi na rosnące potrzeby sektora kosmicznego i obronnego. Jest to coroczna inicjatywa, której głównym celem jest przyspieszanie rozwoju nowoczesnych silników rakietowych na paliwo stałe poprzez testowanie najnowszych osiągnięć inżynieryjnych w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Nie jest to jednorazowy projekt, lecz cykliczny program demonstracyjny, prowadzony w ramach wewnętrznych działań firmy. Każdego roku zespół Northrop Grumman projektuje, buduje i testuje nowy silnik rakietowy, w celu sprawdzenia i wdrożenia innowacyjnych rozwiązań w obszarach projektowania, rozwoju, produkcji i testowania.

W przypadku silnika SMASH!22 zastosowano stalową obudowę wyprodukowaną przy użyciu nowych metod spawania i produkcji, a także komponenty drukowane w technologii 3D. Wykorzystano również tani materiał pędny, który został opracowany podczas wcześniejszego etapu programu, a także nowy, zrobotyzowany proces nanoszenia warstwy wewnętrznej, który wcześniej był wykonywany ręcznie.

Parametry silnika SMASH!22 odpowiadają silnikom używanym w rakietach sondujących czy pociskach przechwytujących, natomiast firma podkreśla, że na ten moment nie ma planów zastosowania go w żadnym konkretnym produkcie. „Współpracujemy z naszymi klientami, aby zrozumieć pojawiające się wymagania” – podkreślił Jim Kalberer, wiceprezes ds. systemów napędowych w Northrop Grumman.

Reklama

Trwająca od lutego 2022 r. pełnoskalowa wojna na Ukrainie spowodowała powstanie pewnego rodzaju luk w zdolnościach produkcyjnych Stanów Zjednoczonych. Pentagon od wielu miesięcy zwraca uwagę na strategiczną potrzebę wzmocnienia krajowych zdolności produkcyjnych w tym zakresie oraz problemy związane z łańcuchem dostaw.

Reklama
Reklama