Rynek globalny
Eksploracja Marsa z pomocą sektora prywatnego. NASA bada możliwości
Amerykańska agencja kosmiczna NASA sprawdza możliwości sektora prywatnego do wykonania marsjańskich misji. Ma to pomóc w realizacji planu eksploracji Czerwonej Planety, który zakłada częstsze misje o niższych kosztach.
NASA od kilku lat dąży do zwiększenia swojej obecności na Marsie i w związku z tym, coraz bardziej polega na dynamicznie rozwijającym się sektorze prywatnym. W ubiegłym tygodniu NASA, a właściwie Jet Propulsion Laboratory (JPL) opublikowało zaproszenie, skierowane do firm komercyjnych, do udziału w programie „Exploring Mars Together: Commercial Services Studies”.
Finansowane przez NASA laboratorium zarządzane przez Caltech (California Institute of Technology) zwróciło się do firm prywatnych o wsparcie w eksploracji Czerwonej Planety w ciągu najbliższych dwóch dekad. Chodzi o pomoc od przemysłu w realizacji jednej z czterech prywatnych misji na Marsa, w tym szczególnie wymagane są koncepcje dostarczenia niewielkich satelitów na orbitę lub świadczenia usług przekaźnikowych i obrazowania z orbity czerwonej planety.
W materiale źródłowym czytamy, że plan programu przewiduje wykonywanie częstszych misji o niższych kosztach. Aby osiągnąć ten cel „rząd i amerykański przemysł będą współpracować w celu wykorzystania obecnych i powstających produktów, a także usług komercyjnych, aby znacznie obniżyć całkowity koszt i przyspieszyć przywództwo USA w eksploracji głębokiego kosmosu” - czytamy w 496-stronicowym zapytaniu ofertowym.
NASA oferuje przedsiębiorstwom 200 000 USD za zbadanie możliwości wykonania jednej z misji oraz 300 000 USD za zaangażowanie w dwa projekty. Agencja podkreśliła również, że planuje przyznać w tym celu wiele nagród kontraktowych. Oferty dotyczą m.in dostarczania na Marsa niewielkich ładunków i hosting, w tym także rozmieszczenia cubesatów na marsjańskiej orbicie (masa do 20 kg), jak również dostarczania i obsługi większych ładunków (masa do 1250 kg). Poszukiwane są też usługi obrazowania elektrooptycznego oraz urządzenia przekaźnikowe nowej generacji.
Jest to podobne podejście NASA, jak w przypadku eksploracji Księżyca i programu Commercial Lunar Payload Services, czyli inicjatywy zakładającej współpracę agencji z podmiotami prywatnymi w celu dostarczenia technologii badawczej na powierzchnię Księżyca. W przypadku Marsa widzimy jednak po raz pierwszy zmianę podejścia do komercyjnych możliwości. Póki co oferty nie zawierają znaczących kwot, ale to tak naprawdę dopiero początek.
Źródło: Ars Technica/Space24.pl
Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!