- Wiadomości
Kanada buduje własne rakiety i kosmodrom
Firma prywatna NordSpace buduje w Kanadzie kompleks startowy Atlantic Spaceport Complex (ASX). Pierwsza misja z tego obiektu może zostać zrealizowana już w najbliższych tygodniach.
Autor. NordSpace
W północno-wschodniej części Kanady, na malowniczym wybrzeżu Nowej Fundlandii i Labradoru, rozpoczęto budowę pierwszego w tym kraju ośrodka do przeprowadzania startów rakiet nośnych. Inwestycja firmy NordSpace – Atlantic Spaceport Complex (ASX) – ma szansę otworzyć nowy rozdział w historii kanadyjskiego przemysłu kosmicznego.
Hey Canada, we have a spaceport! 🇨🇦🚀 NordSpace's beautiful Atlantic Spaceport Complex (ASX) is officially under construction outside the town of St. Lawrence, in Newfoundland and Labrador! With our first launch of a Canadian commercial rocket from a Canadian commercial spaceport… pic.twitter.com/FlvyUWC3OE
— NordSpace 🇨🇦 (@Nord_Space) August 12, 2025
Powstający kosmodrom będzie służył przede wszystkim do startów systemu nośnego Tundra, który również opracowuje firma NordSpace. Jednak w pierwszej kolejności podmiot przeprowadzi z tego miejsca lot rakiety suborbitalnej o nazwie Taiga. NordSpace zapewnia, że inni operatorzy, którzy chcą korzystać z obiektu, również są mile widziani.
Plany orbitalne
Rakieta Taiga to jedyna komercyjna rakieta na paliwo ciekłe (nafta i ciekły tlen) rozwijana w Kanadzie. System ma 4,48 m długości, 0,3 m średnicy i jest napędzany silnikiem rakietowym serii Hadfield MK III, który został stworzony za pomocą technologii druku 3D. Nadchodzący lot będzie suborbitalny, a więc niskopułapowy, bez założenia osiągnięcia orbity. Celem misji jest przede wszystkim przetestowanie wszystkich systemów w warunkach rzeczywistych.
„Chcemy zacząć od sukcesu, nawet niewielkiego. To dla nas kluczowy krok, który pozwoli pewniej przejść do kolejnej fazy rozwoju.” – tłumaczy Rahul Goel, prezes NordSpace. Misja o nazwie „Getting Screeched In” jest kontynuacją udanej serii testów silników, zakończonych na początku tego roku, w tym testu statycznego w pełni zintegrowanego systemu, który odbył się w styczniu. NordSpace przekazało wtedy, że wszystkie systemy zadziałały zgodnie z oczekiwaniami.
Taiga to jedynie początek na drodze do rakiety orbitalnej o nazwie Tundra. System nośny, podobnie jak w przypadku rakiety Taiga, będzie napędzany przez zaprojektowane i wydrukowane w technologii 3D, jednoczęściowe silniki serii Hadfield. System nośny Tundra ma być zdolny do podnoszenia ładunków o masie do 500 kg na niską orbitę okołoziemską (LEO) i 250 kg na orbitę heliosynchroniczną (SSO).
We are proud and excited to announce a historic $5M investment in our new spaceport, Spaceport Canada! This investment and project is being developed to support NordSpace's Tundra launch vehicle and bring Canada one major step closer to sovereign launch as the nation's first… pic.twitter.com/p0YkquvdD8
— NordSpace 🇨🇦 (@Nord_Space) July 31, 2024
Obecny harmonogram przewiduje, że pierwszy lot rakiety Tundra powinien dojść do skutku w 2027 r. Z kolei w 2026 r. firma NordSpace planuje wynieść na orbitę swojego pierwszego satelitę Terra Nova. Misja zostanie zrealizowana za pomocą rakiety Falcon 9 firmy SpaceX. Jej celem będzie sprawdzenie technologii napędu kosmicznego oraz nowoczesnych systemów obrazowania.
Niezbędna infrastruktura
Aby powyższe plany zostały zrealizowane, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura startowa. Nowo powstający kompleks kosmiczny ASX będzie składał się z dwóch platform. Z informacji przekazanych przez NordSpace wynika, że SLC-01 będzie przystosowana do obsługi rakiet orbitalnych, takich jak Tundra. Z kolei SLC-02 będzie przeznaczona dla misji suborbitalnych i testów technologii związanych z bezpieczeństwem narodowym.
Obecnie w zakresie wynoszenia ładunków na orbitę Kanada jest zależna od innych krajów. Firma NordSpace chce zapewnić suwerenność kraju w tym zakresie. Koszt budowy opisywanego obiektu szacowany jest na 10–15 mln USD. Szacuje się, że krajowe centrum startowe pozwoli na stworzenie blisko 650 miejsc pracy i wniesie wkład w gospodarkę na poziomie 2,5 mld dolarów kanadyjskich do 2035 r.
„Budowa kompleksu Atlantic Spaceport to przełomowy moment dla Kanady. […] ASX to kluczowa infrastruktura narodowa, która zapewni pewny dostęp do przestrzeni kosmicznej, gwarantując naszą suwerenność i wspierając wzrost gospodarczy na pokolenia.” – podkreślił Rahul Goel, prezes NordSpace.
Aby zapewnić bezpieczne starty z kanadyjskiej ziemi, firma NordSpace ściśle współpracuje z kanadyjskim rządem i jego wieloma partnerami przemysłowymi. Wsparcie zapewnia m.in. Departament Transportu, Kanadyjska Agencja Kosmiczna, Kanadyjska Dywizja Kosmiczna, kanadyjski Departament Obrony oraz Departament Przemysłu Innowacji, Nauki i Rozwoju Gospodarczego.