Reklama
  • WIADOMOŚCI

Northrop Grumman inwestuje miliony w rozwój nowej rakiety

Amerykański koncern Northrop Grumman zainwestował 50 milionów dolarów w firmę Firefly Aerospace. Strony współpracują przy projekcie rakiety Eclipse, która w przyszłości będzie mogła wynosić na orbitę okołoziemską ładunki cywilne oraz wojskowe.

Northrop Grumman, kosmos, rakieta, Eclipse, Firefly Aerospace
Wizualizacja rakiety nośnej Eclipse na platformie startowej na Wallops Island.
Autor. Northrop Grumman/Firefly Aerospace

Informacja o nowej inwestycji koncernu została opublikowana w czwartek, 29 maja. Dwustopniowa Eclipse będzie posiadać 59 m długości i 5,4 m średnicy owiewki. Rakieta została zaprojektowana z myślą o wynoszeniu ładunków o masie do 16,3 ton na niską orbitę okołoziemską (LEO).

Kluczowym elementem projektu jest możliwość odzyskiwania i ponownego wykorzystania dolnego stopnia rakiety, który będzie lądować na platformie startowej. Zdolność wpłynie na niższą cenę startu, a tym samym większą konkurencyjność na rynku.

Reklama

Doświadczenie we współpracy

Northrop Grumman i Firefly Aerospace współpracują już przy budowie rakiety Antares 330, poprzez budowę pierwszego segmentu i wykorzystanie siedmiu silników Miranda zasilanych mieszanką paliwa RP-1 i ciekłego tlenu. Pierwotnie Northrop Grumman współpracował w tym zakresie z zakładami Yuzhmash na Ukrainie, które odpowiadały za projekt i wykonanie m. in. zbiorników paliwa, zbiorników ciśnieniowych, zaworów, itd.

Silniki Miranda zastąpią dwa silniki RD-181, produkcji rosyjskiego NPO Energomash, których dostawa do Stanów Zjednoczonych została zablokowana przez Rosję po rozpoczęciu przez nią agresji na Ukrainę w lutym 2022 r. Ostatni lot rakiety Antares w wersji rosyjsko-ukraińskiej odbył się w 2023 r. Debiut wersji 330 z silnikami Miranda powinien odbyć się jeszcze w 2025 r.

Rakieta Antares na platformie startowej.
Rakieta Antares na platformie startowej.
Autor. Northrop Grumman
Reklama

„Firefly jest niesamowicie wdzięczny za inwestycję Northrop Grumman, która jeszcze bardziej umacnia nasze pierwsze w swoim rodzaju partnerstwo w celu zbudowania pierwszego stopnia Antares 330 i wspólnego opracowania Eclipse.” - skomentował Jason Kim, CEO Firefly Aerospace.

Northrop Grumman i Firefly Aerospace kierują system Eclipse na rynek cywilny - wynoszenie ładunków naukowych lub kapsuł cargo do stacji kosmicznych - oraz wojskowy, np. w ramach National Security Space Launch - amerykańskiego programu rządowego, który umożliwia nabywanie usług startowych, mających na celu zapewnienie stałego dostępu do przestrzeni kosmicznej dla krytycznych misji bezpieczeństwa narodowego. Strony przewidują, że debiut Eclipse odbędzie się w 2026 r.

Reklama
Reklama