Reklama

Northrop Grumman inwestuje miliony w rozwój nowej rakiety

Northrop Grumman, kosmos, rakieta, Eclipse, Firefly Aerospace
Wizualizacja rakiety nośnej Eclipse na platformie startowej na Wallops Island.
Autor. Northrop Grumman/Firefly Aerospace

Amerykański koncern Northrop Grumman zainwestował 50 milionów dolarów w firmę Firefly Aerospace. Strony współpracują przy projekcie rakiety Eclipse, która w przyszłości będzie mogła wynosić na orbitę okołoziemską ładunki cywilne oraz wojskowe.

Informacja o nowej inwestycji koncernu została opublikowana w czwartek, 29 maja. Dwustopniowa Eclipse będzie posiadać 59 m długości i 5,4 m średnicy owiewki. Rakieta została zaprojektowana z myślą o wynoszeniu ładunków o masie do 16,3 ton na niską orbitę okołoziemską (LEO).

Kluczowym elementem projektu jest możliwość odzyskiwania i ponownego wykorzystania dolnego stopnia rakiety, który będzie lądować na platformie startowej. Zdolność wpłynie na niższą cenę startu, a tym samym większą konkurencyjność na rynku.

Reklama

Doświadczenie we współpracy

Northrop Grumman i Firefly Aerospace współpracują już przy budowie rakiety Antares 330, poprzez budowę pierwszego segmentu i wykorzystanie siedmiu silników Miranda zasilanych mieszanką paliwa RP-1 i ciekłego tlenu. Pierwotnie Northrop Grumman współpracował w tym zakresie z zakładami Yuzhmash na Ukrainie, które odpowiadały za projekt i wykonanie m. in. zbiorników paliwa, zbiorników ciśnieniowych, zaworów, itd.

Silniki Miranda zastąpią dwa silniki RD-181, produkcji rosyjskiego NPO Energomash, których dostawa do Stanów Zjednoczonych została zablokowana przez Rosję po rozpoczęciu przez nią agresji na Ukrainę w lutym 2022 r. Ostatni lot rakiety Antares w wersji rosyjsko-ukraińskiej odbył się w 2023 r. Debiut wersji 330 z silnikami Miranda powinien odbyć się jeszcze w 2025 r.

Rakieta Antares na platformie startowej.
Rakieta Antares na platformie startowej.
Autor. Northrop Grumman
Reklama

„Firefly jest niesamowicie wdzięczny za inwestycję Northrop Grumman, która jeszcze bardziej umacnia nasze pierwsze w swoim rodzaju partnerstwo w celu zbudowania pierwszego stopnia Antares 330 i wspólnego opracowania Eclipse.” - skomentował Jason Kim, CEO Firefly Aerospace.

Northrop Grumman i Firefly Aerospace kierują system Eclipse na rynek cywilny - wynoszenie ładunków naukowych lub kapsuł cargo do stacji kosmicznych - oraz wojskowy, np. w ramach National Security Space Launch - amerykańskiego programu rządowego, który umożliwia nabywanie usług startowych, mających na celu zapewnienie stałego dostępu do przestrzeni kosmicznej dla krytycznych misji bezpieczeństwa narodowego. Strony przewidują, że debiut Eclipse odbędzie się w 2026 r.

Reklama

Komentarze

    Reklama