Rynek globalny
Transakcja warta miliardy. Amerykańskie firmy negocjują
Agencja Reuters poinformowała o kolejnych toczących się rozmowach na temat sprzedaży firmy United Launch Alliance - operatora rakiet, tj. Atlas V, Vulcan Centaur lub Delta IV Heavy. Potencjalnym kupcem ma być Sierra Space, której flagowymi projektami są wahadłowiec Dream Chaser oraz stacja kosmiczna Orbital Reef.
Informacje dotyczące sprzedaży United Launch Alliance (ULA) - joint venture amerykańskich koncernów Boeing oraz Lockheed Martin - pojawiały się już wielokrotnie. Przykładowo w grudniu 2023 r. na łamach naszego portalu informowaliśmy o potencjalnym zakupie przez firmy Blue Origin lub Cerberus. Strony nie udzieliły komentarza, a sprawa ucichła.
Według Reuters, Boeing oraz Lockheed Martin wciąż mogą być zainteresowane sprzedażą United Launch Alliance, a tym razem potencjalnym kupcem może być firma Sierra Space, której flagowymi projektami są samolot kosmiczny Dream Chaser oraz Orbital Reef, czyli prywatna stacja kosmiczna, budowana we współpracy z Blue Origin.
Reuters powołuje się na dwie osoby, rzekomo zaznajomione z toczącymi się rozmowami, które oszacowały wartość umowy na 2-3 mld USD. Niestety również w tym przypadku Boeing oraz Lockheed Martin odmówiły udzielenia komentarza na temat spekulacji rynkowych. Podobną strategię objęła Sierra Space.
Czy to się opłaca?
Pytaniem otwartym pozostaje, czy finansowo Sierra Space może pozwolić sobie na taki ruch. Pomijając jednak kwestie budżetowe, warto podkreślić, że rakieta Vulcan Centaur należąca do ULA w przyszłości wyniesie pierwszy samolot kosmiczny Dream Chaser o nazwie Tenacity.
Vulcan Centaur zaliczył swój debiut w styczniu br., natomiast już we wrześniu, będziemy mogli go zobaczyć w locie po raz drugi. United Launch Alliance planowało w ramach lotu Cert-2 wynieść po raz pierwszy wahadłowiec Dream Chaser firmy Sierra Space. Jednak nie zostanie on dostarczony na czas, więc Vulcan poleci z ładunkiem symulującym masę wahadłowca, aby uzyskać ostateczną certyfikację.
Tenacity poleci najprawdopodobniej w 2025 r. Celem misji będzie dostarczenie ładunku do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach kontaktu Commercial Resupply Services 2 (CRS-2). Wahadłowiec spędzi zadokowany do stacji 45 dni po czym wróci na Ziemię w celu renowacji i przygotowania do ponownego użycia.
Sierra Space planuje zbudować flotę nawet 15 pojazdów Dream Chaser do 2030 r. Zakup United Launch Alliance umożliwiłby firmie dostęp do rakiety nośnej dla Dream Chaser’a, co w długoterminowej wizji byłoby znacznie bardziej opłacalnym posunięciem niż kupowanie startów jako zewnętrzny klient.
Poza przewozem zaopatrzenia i pasażerów do ISS w zamyśle jest także wykorzystanie serii Dream Chaser w misjach transportowych do przyszłej stacji kosmicznej Orbital Reef, która powstanie w ramach współpracy firm Sierra Space oraz Blue Origin. Pierwsze i zarazem główne elementy stacji Orbital Reef powinny zostać wyniesione na niską orbitę okołoziemską (LEO) w 2027 r. przy pomocy rakiety New Glenn od Blue Origin.