SATELITY
Satelita pogodowy USAF odmówił posłuszeństwa
Siły powietrzne USA zmagają się z awarią systemu wydawania komend jednego z kluczowych wojskowych satelitów meteorologicznych, DMSP F-19. Powody jej wystąpienia nie zostały jeszcze ustalone. Choć zadania uszkodzonego satelity pogodowego przejęła stacja rezerwowa, zdarzenie jest powodem do zmartwień w kontekście zablokowanej w poprzednim roku rozbudowy orbitalnej sieci meteo.
Przedstawiciele sił powietrznych USA poinformowali o awarii jednego z kluczowych wojskowych satelitów meteorologicznych, DMSP F-19 (Defense Meteorological Satellite Program: Flight 19). Zgodnie z przedstawionym komunikatem, zawiódł system wydawania komend, trwale uniemożliwiając sterowanie satelitą ze stacji kontroli naziemnej. Stan pozostałych funkcji i podzespołów ma pozostawać w normie, o czym informuje nadal działający system powiadamiania i monitorowania stanu technicznego sprzętu. Powody wystąpienia awarii nie zostały jeszcze ustalone. Zapewniono jednak, że zaangażowane służby intensywnie pracują nad określeniem przyczyn problemu i przywróceniem funkcjonalności sprzętu. Sama awaria ma pozostawać bez wpływu na zdolności operacyjne amerykańskich sił zbrojnych – na czas jej trwania aktywowano bowiem rezerwowego satelitę DMSP F-17.
Działaniem satelity i jego podsystemów steruje Amerykańska Narodowa Służba Oceaniczna i Meteorologiczna (National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA) w porozumieniu z USAF. Wspomniana agencja rządowa korzysta z otrzymywanych danych satelitarnych przy monitorowaniu ruchu oceanicznych mas powietrza, formułowaniu ostrzeżeń oraz dostarczaniu danych na temat zagrożeń związanych z huraganami i innymi ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi. Wojsko korzysta przede wszystkim ze zobrazowania satelitarnego w zakresie charakterystyk zachmurzenia.
Obiekt DMSP F-19 jest najnowszą wersją ze wszystkich wystrzelonych do tej pory satelitów w ramach wojskowego programu obserwacji meteorologicznych. Projekt opracowano z myślą o prowadzeniu specjalistycznego rozpoznania pogodowego i badania zagrożeń meteorologicznych, również dla celów wojskowych. Program zablokowano w 2015 roku na krótko przed planowanym wystrzeleniem kolejnej stacji pogodowej, DMSP F-20. Powodem dyskontynuacji była ostra krytyka i zastrzeżenia ze strony Kongresu USA co do przyjętego kierunku działania oraz planów kolejnej generacji programu (Weather Satellite Follow-on). Aktualnie siły powietrzne USA starają się o reaktywację projektu w poprawionej formule, która zakłada m. in. wystrzelenie co najmniej trzech satelitów pogodowych nowego typu.